عنوان
|
الگوی ساختاری تحول روانی اجتماعی فرزندان در ارتباط با هوش معنوی و شیوههای فرزندپروری مادران آنها |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
عصمت دانش - نرگس سلیمی نیا - فرخ حق رنجبر - فریده نادری - خدیجه عمویی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 1 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
65-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحول روانی کودک فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه هوش معنوی تحول روانی شیوههای فرزندپروری مادر سبک فرزندپروری الگوی ساختاری تحول اجتماعی فرزندان
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش تعیین الگوی ساختاری روابط بین تحول روانی-اجتماعی فرزندان با هوش معنوی و شیوههای فرزندپروری مادران آنها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دختر و پسر استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بهتعداد 29474 نفر بود. با روش نمونهگیری چندمرحلهای بهشکل تصادفی، از میان دانشگاههای استان البرز دانشگاه فرهنگیان، آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده کشاورزی انتخاب و بر اساس جدول کرجسی-مورگان (1970) حجم نمونه 400 دانشجو تعیین، سپس پرسشنامه تحول روانی-اجتماعی هاولی (1988) توسط دانشجویان، و پرسشنامه هوش معنوی عبدالهزاده، کشمیری و عربعاملی (1387) و شیوههای فرزندپروری بامریند 1973 توسط مادران آنها تکمیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین متغیر مکنون هوش معنوی مادر (416/0 = β ، 001/0 = P ) و ضریب مسیر غیرمستقیم آن (178/0 = β ،01/0 = P) با تحول روانی-اجتماعی فرزندان، و نیز ضریب مسیر بین شیوه سهلگیرانه مادر (206/0- = β ، 003/0 = P) و شیوه مقتدرانه مادر (184/0 = β ، 01/0 = P) با متغیر مکنون تحول روانی-اجتماعی فرزندان مثبت و معنادار است. درمقابل ضریب مسیر بین شیوه استبدادی مادر با تحول روانی-اجتماعی فرزند معنادار نیست. نتیجهگیری: ازآنجاکه هوش معنوی هم بهشکل مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری شیوههای فرزندپروری مادر بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان تأثیر چشمگیری دارد و از سوی دیگر بر اساس پژوهشهای موجود با آموزش میتوان هوش معنوی را رشد و ارتقاء داد؛ بنابراین برای داشتن فرزندانی رشدیافته و سالم ضروری است برنامههای آموزشی برای ارتقاء هوش معنوی والدین بهویژه مادران تدوین و اجرا شود.
|