عنوان
|
اثربخشی فرزندپروری مثبت و ذهنآگاهی بر رابطه مادر فرزند سالم و رابطه همشیران در خانوادههای دارای کودک دچار کاستی توجه فزون کنشی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سپیده پورحیدری - سودابه بساک نژاد - ایران داودی - مهناز مهرابی زاده هنرمند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 1 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
26-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنیدگی اختلال بیش فعالی کم توجهی ذهن آگاهی رابطه مادر کودک فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری فرزندپروری ذهن آگاهانه همشیران
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان تأثیر آموزش فرزندپروری مثبت در مقایسه با ذهنآگاهی بر رابطه مادر-فرزند سالم و رابطه همشیران در خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری و جامعه آماری شامل 68 مادر دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی مراجعه کننده به مراکز مشاوره طراوت، رایان و مهرآوران در شهر اهواز از مهر 1393 تا تیر 1394 بود. 51 مادر بر اساس ملاکهای پژوهش انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. گروههای آزمایش 8 جلسه 120 دقیقهای، آموزش مهارتهای فرزندپروری ساندرز 1999 و ذهنآگاهی چاسکالون 2011 را دریافت و هر سه گروه قبل و پایان آموزش و در مرحله پیگیری مقیاس رابطه والد-فرزند پیانتا، 1994 و پرسشنامه رابطه همشیران فرمن و برمستر، 1985 را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد دو مداخله فرزندپروری (87/31 = F ،008/0 = P ) و ذهنآگاهی (87/15 = F ،04/0 = P ) بر کیفیت رابطه مادر-فرزند اثر دارند، اما تأثیر برنامه فرزندپروری مثبت بیشتر (16 = F ، 011/0 = P ) و از نظر تأثیر بر رابطه بین همشیران نیز، تنها مداخله فرزندپروری مثبت مؤثر است (07/20 = F ، 002/0 = P )؛ و این تأثیرها در مرحله پیگیری همچنان پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که مداخله خانواده محور فرزندپروری مثبت، سیستم خانواده و تعاملات موجود در آن را بهشیوهای مستقیم در کانون توجه قرار میدهد، میتوان آن را نسبت به مداخله فرد محور ذهنآگاهی روش مؤثرتری برای ارتقای ارتباطهای آسیبدیده در خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی به شمار آورد.
|