عنوان | مقایسه آموزش تئوری انتخاب به صورت کلاسیک و بر مبنای آموزههای اسلامی بر افزایش گذشت و رضایت زناشویی زنان متأهل |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 138-119 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی زنان متأهل آموزههای اسلامی گذشت نظریه انتخاب رضایتمندی زناشویی زنان |
چکیده |
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب به شیوهی کلاسیک با آموزش بر مبنای آموزه های اسلامی بر رضایت زناشویی و گذشت است. روش: 60 نفر از زنان متأهل به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 n =) قرار داده شدند. پرسشنامه های رضایت زناشویی و گذشت بهعنوان پیشآزمون برای سه گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش اول در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب کلاسیک و افراد گروه دوم در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب اسلامی شرکت کردند. هر دو پرسشنامه بهعنوان پسآزمون مجدداً برای همه اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت شده است. همچنین بین دو گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه افزایش نمرات در گروه تئوری انتخاب اسلامی بیش از گروه کلاسیک بود. نتیجهگیری: با استفاده از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت آموزش تئوری انتخاب اسلامی بهطور مؤثری موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت میشود. |
کد مقاله | 27936 |
تعداد بازدید | 357 |
|