عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهاي شناختی رفتاري بر انتظارات و اسنادهای زناشويي در زنان |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
اعظم رفیعی ماری - مریم کتانی - عذرا اعتمادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
118-99 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
انتظارات زناشویی انتظارات غیرمنطقی آموزش مهارتهای شناختی نگرشهای غیرمنطقی آموزش مهارتی اسنادهای زناشویی مهارتهای شناختی رفتاری مهارتهای رفتاری
|
چکیده
|
بدون شک در بروز اختلافات زناشويي عوامل مختلفي مؤثرند که از ميان آنها ميتوان به داشتن انتظارات و نگرشهاي غير منطقي در زندگي مشترک اشاره کرد. هدف اين پژوهش بررسي تأثير آموزش مهارتهاي شناختي، رفتاري بر انتظارات و اسنادهای زناشويي و ابعاد آنها در زنان شهر اصفهان بود. روش اين تحقيق تجربي (آزمايشي) بود که از طرح پيشآزمون ـ پسآزمون، پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماري تمام زنان شهر اصفهان و نمونه 60 نفر از زنان مراجعهکننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان در سال 1394 بود که از بين داوطلبان ثبتنامکننده در اين طرح انتخاب، و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. ابزار اندازهگيري مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه انتظارات زناشويي اميدوار (1387) و پرسشنامه پرسشنامه اسنادهای زناشویی (RAM) فینچام و برادبوری (1992) بود. نتايج اين پژوهش نشان داد تأثير آموزش مهارتهاي شناختي، رفتاري بر انتظارات زناشويي و ابعاد آن (انتظار از همسر به عنوان دوست و حامي، انتظار از زندگي زناشويي و انتظار از رابطه مطلوب) در مرحله پسآزمون و پیگیری به صورت معناداري اثرگذار بود.
|