• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش واسطه‌ای باورهای هوشی در تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان
تعداد صفحات 22
نویسنده فریبرز نیکدل - زهرا کوهستانی
مشخصات نشریه دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی (پژوهش‌های تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 12 شماره 1 پیاپی 25
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 151-130
زبان فارسی
کلید واژه خودناتوان‌سازی  خودناتوان‌سازی تحصیلی  باورهای هوشی  دانش‌آموزان دبیرستانی  الگوی ارتباطی خانواده  
چکیده خودناتوان‌سازی پیامدهای زیادی دارد و اثرات نامطلوبی بر نظام آموزشی هر کشوری وارد می­کند. هدف این پژوهش، بررسی اثر واسطه‌ای باورهای هوشی در رابطة الگوهای ارتباطی خانواده (متغیر پیش­ بین) و خودناتوان‌سازی تحصیلی (متغیر ملاک) دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های شهر شیراز است. با این هدف، 400 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده­ اند و پرسشنامة الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، مقیاس خودناتوان‌سازی (رادوالت و جونز، 1982) و مقیاس باورهای هوشی (دوپیرات و مارینه، 2005) را تکمیل کرده­ اند. داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه به­ شیوة همزمان و بر اساس روش بارون و کنی (1986) تجزیه و تحلیل شده­ اند. یافته‌ها نشان می­دهد که جهت‌گیری گفت‌وشنود به صورت منفی (15/0- = β ، P < /006 ) و جهت‌گیری همنوایی به­ صورت مثبت (18/0 = β ، P < /001 ) بر خودناتوان‌سازی اثر مستقیم دارند. همچنین جهت­ گیری گفت­ و­شنود از طریق واسطه­ گری باورهای هوشی افزایشی و جهت­ گیری همنوایی از طریق واسطه­ گری باورهای هوشی ذاتی بر خودناتوان­ سازی اثر غیرمستقیم دارند. باورهای هوشی ذاتی به ­صورت منفی و باورهای هوشی افزایشی به­ صورت مثبت خودناتوان­ سازی را پیش­ بینی می­کنند. باورهای هوشی نقش واسطه‌ای در این میان ایفا می­کند؛ اما علاوه بر الگوهای ارتباطی خانواده، احتمالاً عوامل دیگری مانند عوامل مربوط به مدرسه و معلمان نیز بر باورهای هوشی تأثیر دارند.

کد مقاله 27880
تعداد بازدید 246

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397