• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی عادی و تیزهوش بر اساس ارزش‌های شخصی خانوادگی و خودپنداره
تعداد صفحات 16
نویسنده اصغر جعفری - هانیه رحمانی - مجتبی امیری مجد
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 6 شماره 2 پیاپی 11
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 80-65
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  خودپنداره  ارزش‌های خانوادگی  تیزهوش  تیزهوشان  دانش‌آموزان تیزهوش  دانش‌آموزان عادی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  ارزش‌های شخصی  قضاوت اخلاقی  دختران مقطع ابتدایی  
چکیده پژوهش حاضر برای پیش‌بینی قضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی عادی و تیزهوش بر اساس ارزش‌های شخصی - خانوادگی و خودپنداره انجام شد. روش پژوهش همبستگی است. 50 دانش‌آموز از مدارس ابتدایی عادی به روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای و 50 دانش آموز از مدارس ابتدایی تیزهوش به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های ارزش‌های شخصی - خانوادگی، خودپنداره و قضاوت اخلاقی، جمع‌آوری و با ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و zفیشر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ارزش‌های شخصی - خانوادگی و خودپنداره، قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان مدارس‌تیزهوش و ارزش‌های مذهبی، مردمی، اقتصادی و دانش می‌توانند قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان ‌تیزهوش را به‌طور معناداری پیش‌بینی ‌کنند (01/0 > P). ارزش‌های شخصی - خانوادگی و خودپنداره نمی‌توانند قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان مدارس عادی را به‌طور معناداری پیش‌بینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که همبستگی ارزش‌های شخصی - خانوادگی و خودپنداره با قضاوت اخلاقی بین دانش‌آموزان مدارس تیزهوش و عادی متفاوت است. نتایج، شواهدی را پیشنهاد می‌کند که ارزش‌های شخصی - خانوادگی در قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان تیزهوش تأثیر دارند. بنابراین برای تغییر و اصلاح قضاوت اخلاقی و بهبود فرایند تحوّل استدلال اخلاقی در دانش‌آموزان 12 تا 13 سال، لازم است به کارآمدسازی عملکرد خانواده به‌ویژه ارزش‌ها توجّه شود.

کد مقاله 27831
تعداد بازدید 241

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397