عنوان | نقش پیش بینی کننده هوش هیجانی و سبکهای فرزندپروری ادراک شده در شادکامی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 2 شماره 4 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 50-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شادکامی هوش هیجانی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری سهل گیرانه دانشآموزان دبیرستانی سبکهای فرزندپروری ادراک شده سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف از انجام پژوهش، تعیین سهم هر یک از متغیرهای سبکهای فرزندپروری و هوش هیجانی در پیش بینی شادکامی دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع پیش بینی بود. نمونه 345 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر نورآباد ممسنی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه اقتدار والدین و پرسشنامة هوش هیجانی پترایدز و فورنهام استفاده شد. به منظور مقایسه شادکامی با توجه به متغیر جنسیت از آزمون t برای گروه های مستقل و برای تعیین و تحلیل رابطه بین متغیرها و پیش بینی تغییرات شادکامی، روشهای همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد میان شادکامی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت. سبکهای فرزندپروری و مؤلفه های هوش هیجانی در هر دو گروه پسران و دختران با شادکامی رابطه معناداری داشت. همچنین، نتایج نشان داد که در گروه پسران به ترتیب سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودآگاهی و سبک فرزندپروری سهل گیرانه به ترتیب 50 درصد از شادکامی را تبیین میکند اما در گروه دختران مهارتهای اجتماعی و سبک فرزندپروری مقتدرانه 17 درصد شادکامی را تبیین کرد. در مجموع نتایج حاکی از آن است که هوش هیجانی و نوع سبک فرزندپروری که والدین به کار میبرند در پیشبینی شادکامی نقش اساسی و مهمی دارند. |
کد مقاله | 27827 |
تعداد بازدید | 361 |
|