عنوان | نقش سرمایههای روانشناختی مثبت و عملکرد خانواده در پیش بینی شادکامی در دانشآموزان دبیرستانی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 2 شماره 3 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 95-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شادکامی عملکرد خانواده دانشآموزان دبیرستانی سرمایه روانشناختی روانشناسی مثبت |
چکیده |
هدف از پژوهش تعیین نقش سرمایههای روانشناسی مثبت و عملکرد خانواده در پیشبینی شادکامی نوجوانان بود. روش پژوهش همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 290 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههای امید اشنایدر، خودکارآمدی نظامی و همکاران، خوشبینی شییر و کارور، عملکرد خانواده مک مستر، تابآوری کانر و دیویدسون و پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که مولفههای عملکرد خانواده و سرمایههای روانشناسی مثبت با شادکامی رابطه مثبت معنادار دارند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که نقشها، تابآوری، خودکارآمدی، خوشبینی و ابراز عواطف به ترتیب نقش معناداری در پیشبینی شادکامی دارند و در مجموع 35 درصد از واریانس شادکامی را تبیین کردند. در مجموع نتایج حاکی از اهمیت نقش خانواده و سرمایههای روانشناختی مثبت در شادکامی نوجوانان بود. |
کد مقاله | 27826 |
تعداد بازدید | 335 |
|