عنوان | نقش رسانههای جمعی در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 9 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 46-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ترویج حجاب حجاب زن عفاف زن نقش رسانه در حجاب تأثیر رسانه فرهنگ حجاب و عفاف رسانههای جمعی |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی نقش رسانههای جمعی در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل، اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر است، تعداد آزمودنی ها 681 نفر از جامعه مذکور بود (370 نفر دانشجو، 175 نفر هیات علمی و 136 نفر کارمند)، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. طرح پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است. روایی ابزار سنجش از نوع صوری محتوایی انجام شد، پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد. برای آزمون فرضیهها از تی تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که رسانههای جمعی میتوانند از طریق اطلاع رسانی و آموزشهای سازنده، ترویج مدلها و الگوهای مناسب پوشش، ارزش نهادن به مسئله حجاب، همگن سازی و جریان سازی افکار عمومی، جامعه پذیری و فرهنگ پذیری، در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان موثر واقع شوند. |
کد مقاله | 27612 |
تعداد بازدید | 216 |
|