| عنوان | نقش رسانههای جمعی در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن سال 9 پیاپی 32 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 46-37 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | ترویج حجاب حجاب زن عفاف زن نقش رسانه در حجاب تأثیر رسانه فرهنگ حجاب و عفاف رسانههای جمعی |
| چکیده |
هدف این پژوهش بررسی نقش رسانههای جمعی در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل، اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر است، تعداد آزمودنی ها 681 نفر از جامعه مذکور بود (370 نفر دانشجو، 175 نفر هیات علمی و 136 نفر کارمند)، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. طرح پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است. روایی ابزار سنجش از نوع صوری محتوایی انجام شد، پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد. برای آزمون فرضیهها از تی تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که رسانههای جمعی میتوانند از طریق اطلاع رسانی و آموزشهای سازنده، ترویج مدلها و الگوهای مناسب پوشش، ارزش نهادن به مسئله حجاب، همگن سازی و جریان سازی افکار عمومی، جامعه پذیری و فرهنگ پذیری، در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان موثر واقع شوند. |
| کد مقاله | 27612 |
| تعداد بازدید | 279 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...