• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه شیوه‌‌های فرزندپروری و گرایش به اعتیاد در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر ایلام: نقش واسطه‌ای نوجویی
تعداد صفحات 8
نویسنده وحید احمدی - شکوه بنی جمالی - غلامرضا صرامی فروشانی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 3
تاریخ انتشار شهريور - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 124-117
زبان فارسی
کلید واژه ایلام  گرایش به اعتیاد  دانش‌آموزان دبیرستانی  سبک فرزندپروری  نوجویی  
چکیده مقدمه: اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی در نظر گرفته می ‌شود که به دلیل ماهیت پیش رونده ‌اش سلامت فرد و جامعه را در همه ابعاد زندگی به خطر می ‌اندازد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری نوجویی در رابطه شیوه‌ های فرزند پروری و گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی شهر ایلام بود.
مواد و روش‌ ها: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر ایلام که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده است. به منظور انجام این پژوهش 410 نفر به روش تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب شدند و پرسشنامه ‌های شیوه‌ های فرزند پروری بامریند، نوجویی کلونینجر و گرایش به اعتیاد زرگر را تکمیل نمودند. داده ها با آزمون­ های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار َ Amos ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ‌های پژوهش: نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با داده‌ های پژوهش برازش مناسبی داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که شیوه ‌های فرزندپروی بر گرایش به اعتیاد و نوجویی اثر مستقیم معنی دار دارند و همجنین این نتیجه حاصل شد که نوجویی در رابطه‌ی شیوه‌ های فرزند پروری با گرایش به اعتیاد نقش واسطه ای دارد.
بحث و نتیجه گیری: بر طبق نتایج پژوهش حاضر نوجویی یکی از موثرترین دلایل گرایش به اعتیاد در دانش آموزان است. لذا با وجه داشتن به این امر، مسئولان و فعالان حوزه سلامت بایستی تدابیری جهت افزایش آگاهی والدین در زمینه‌ ی آموزش شیوه‌ های فرزند پروری مناسب و نقش ویژگی ‌های شخصیتی در گرایش به اعتیاد را اتخاذ نمایند.

کد مقاله 27575
تعداد بازدید 205

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397