عنوان | اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان بر کیفیت زندگی زنان واجد اضطراب |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 13 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 420-407 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب اضطراب زنان کیفیت زندگی زنان کیفیت زندگی نظمجویی هیجانی مدل گروس |
چکیده |
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان مدل گروس بر کیفیت زندگی زنان واجد اضطراب با استفاده ازطرح پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه اجرا شد. از میان زنان ساکن منطقه 13 تهران 26 نفر که واجد ملاکهای ورود به مطالعه بودند با روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش نظمجویی هیجان قرار گرفت و گروه گواه برنامه ای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پس از سه ماه به فرم 26 مادّه ای پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. یافته ها نشان میداد نمره های کیفیت زندگی گروه آزمایش پس از دریافت برنامه آموزشی، در مقایسه با گروه گواه تغییر معنادار یافته بود. همچنین یافته ها نشان داد که در مرحله پیگیری اثر مداخله بر متغیرها ثبات داشت. هیجانها نقشی برجسته در افزایش کیفیت زندگی در زمینه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند و موجب آگاهی فرد از فرایندهای شناختی میشوند. بنابراین، برنامه ای که هیجانها و مؤلفه های وابسته به آنها را اصلاح و تعدیل و راهبردهای انطباقی را تقویت کند، میتواند توانایی افراد را در زمینه های گوناگون بهبود بخشد. |
کد مقاله | 27378 |
تعداد بازدید | 189 |
|