عنوان | اثربخشی آموزش گوش دادن احترامآمیز به کودکان بر بهزیستی روانشناختی مادران |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 13 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 373-365 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بهزیستی روانشناختی بسته آموزشی رابطه مادر کودک بسته آموزشی گوش دادن احترامآمیز به کودکان |
چکیده |
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی بستة آموزشی گوشدادن احترام آمیز به کودکان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران انجام شد. 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیش دبستانی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از سیاهة رفتاری برای کودکان (آشنباخ و رسکورلا، 2001) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979) برای مادران از نبود اختلالهای روانشناختی و رفتاری برای شرکت کنندگان اطمینان حاصل شد و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مادران هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه به مقیاس بهزیستی روانشناختی (واریکـادینبورو، 2008) پاسخ دادند. مادران گروه آزمایش تحت آموزش گوش دادن احترام آمیز به کودکان و مادران گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری-مختلط (درونگروهی و بینگروهی) نشان داد که نمرههای بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش و گواه در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی نداشت اما پس از مداخله نمرههای گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری افزایش یافت و در پیگیری دوماهه نیز همچنان بالا بود. بنابراین میتوان از مداخلههای متمرکز بر ارتباط مادر-کودک به خصوص در زمینه گوشدادن مؤثر به کودکان برای ارتقای سطح بهزیستی روانشناختی مادران سود جست و از بروز برخی از اختلالهای آتی پیشگیری کرد. |
کد مقاله | 27376 |
تعداد بازدید | 192 |
|