عنوان | تأثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خودمراقبتی زنان آسیبپذیر جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز، شهر کرج |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 120-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مداخله آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز ایدز بحث گروهی کرج (شهرستان) خودمراقبتی زنان آسیبپذیر |
چکیده |
زمینه و هدف: سومین موج انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی در سال های اخیر، رو به افزایش است و این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیبپذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، در شهر کرج در سال94 -1393 انجام شد. مواد و روشها: در این پژوهش مطالعهای نیمهتجربی با مداخلۀ آموزشی از نوع قبل و بعد روی 46 زن آسیبپذیر در برابر ابتلا به ایدز، انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و مشتمل بر دو بخش؛ اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتارهای پر خطر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 19 و بهکارگیری آزمون توصیفی، آزمون تی، آنالیز واریانس و ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات نگرش قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی 1/78 ± 2/97 و تفاوت میانگین نمرات عملکرد قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی 2/11 ± 2/69 بهدست آمد. بین متوسط نمرۀ آگاهی، نگرش و عملکرد نمونههای پژوهش شدۀ قبل و دو ماه بعد از آموزش تفاوت آماری معنیداری وجود داشت < 0.000) P ). نیز تفاوت آماری معنی داری بین استفاده از کاندوم قبل و بعد از آموزش وجود داشت ( < 0.00 P ) نتیجهگیری: انجام مداخلات آموزشی با شیوههای مناسب در افزایش دانش، تغییرات مثبت نگرش و بهبود عملکرد شرکتکنندگان موثر بوده است. اجرای آموزشهای مستمر و هدفمند در محیطی حمایتگر و به دور از پیشداوری و قضاوت در زنان آسیب پذیر نیاز مهمی ارزیابی میشود. |
کد مقاله | 27330 |
تعداد بازدید | 251 |
|