عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 32-26 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پرخاشگری مهارت ارتباطی آموزش والدین پرخاشگری فرزند آموزش مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی یادگیری جانشینی |
چکیده |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر دبیرستانی صورت گرفت. روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل ازکلیه مادران دانش آموزان پسر دبیرستانی درسال تحصیلی 91-90 شهر شهریار بود. نمونه پژوهش را 30 نفر از مادران دانش آموزانی که بیشترین نمره پرخاشگری (AGQ) را کسب کردند، تشکیل میداد که به شیوه ی نمونه گیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ( هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه) تحت آموزش قرار گرفتند،در حالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها: آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین با الگوی یادگیری جانشینی باعث کاهش پرخاشگری گروه آزمایش شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین نمره ی کلی پرخاشگری دانش آموزان و ابعاد احساس پرخاشگرانه، فکر پرخاشگرانه و رفتار پرخاشگرانه آنان را بطور معناداری کاهش داده است ( 05/0 p < ). |
کد مقاله | 27232 |
تعداد بازدید | 344 |
|