| عنوان | تبیین نقش خانواده، مدرسه و گروههای مرجع در نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان |
| تعداد صفحات | 31 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 9 شماره 4 پیاپی 17 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 201-171 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | نقش خانواده گروه مرجع دوستان نیازهای اجتماعی نیاز فرهنگی نقش مدرسه |
| چکیده |
در دهه های اخیر، با توجه به اهمیت نیازهای اجتماعی و فرهنگی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، نقش خانواده، مدرسه و گروه های مرجع در تعیین نیازهای جوانان مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی- اجتماعی قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مطالعه شناسایی مهمترین نیازهای اجتماعی و فرهنگی و نقش گروه های مرجع در اولویت بندی این نیازها در بین دانش آموزان می باشند. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمع آوری داده های تحقیق از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. برای تعیین اعتبار ضریب هم سازی درونی گویه های مربوط به شاخصهای مختلف نیازهای اجتماعی و فرهنگی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که بر اساس نتایج حاصله، میزان آلفای کلیه شاخصها بالاتر از 0.70 و نمایانگر اعتبار بالای شاخصهای ابزار اندازهگیری است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 92-1391 میباشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 405 دانش آموز به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق بیانگر نقش اساسی معلمین در تعیین اولویت نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان میباشد. پس از آن، دوستان همکلاسی و خانواده در این ارتباط نقش اساسی داشته اند. |
| کد مقاله | 27156 |
| تعداد بازدید | 347 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...