عنوان
|
تأثیر ویژگیهای خانوادگی و رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهر یزد |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
اکبر زارع شاه آبادی - صدیقه ابراهیمپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 9 شماره 2 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
78-57 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش و پرورش دانشآموزان دختر رسانه پیشرفت تحصیلی یزد (شهرستان) ویژگیهای خانوادگی دانشآموزان پیشدانشگاهی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پیشرفت دانشآموزان
|
چکیده
|
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، آرمان هر نظام آموزشی و تربیتی است؛ این پیشرفت تحت تأثیر عوامل متعددی همچون هوش و سلامت دانش آموز، نوع مدرسه و آموزش، ویژگیهای خانوادگی و میزان استفاده از رسانه و ... قرار دارد. شناخت و جهت دهی مناسب عوامل مؤثر در بطن خانواده به عنوان مکانی که دانش آموز بیشترین زمان خود را در آن سپری میکند، میتواند زمینه های بهبود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مهیا سازد. این پژوهش به بررسـی تأثیر ویژگـی های خانوادگی و استفاده از رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختـر مقطـع پیش دانشگاهی شهر یـزد میپردازد. به همین منظـور تعداد 130 نفر از دانشآموزان دختـر این مقطـع با فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون F, t، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است.
یافته ها نشان میدهد، متغیرهای تحصیلات پدر، میزان درآمد خانواده، بعد خانواده، جو روانی و فرهنگی خانواده، دسترسی به رسانه ها، کامپیوتر و کلاسهای مختلف و میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد. بر اساس مدل رگرسیون، عواملی که بیش از همه میزان پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند، به ترتیب میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش آموز، جو روانی و فرهنگی خانواده و بعد خانواده می باشد، که در مجموع 7/45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکنند.
|