• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر ویژگی­‌های خانوادگی و رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی شهر یزد
تعداد صفحات 22
نویسنده اکبر زارع شاه‌ آبادی - صدیقه ابراهیم‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 9 شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار تابستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 78-57
زبان فارسی
کلید واژه آموزش و پرورش  دانش‌آموزان دختر  رسانه  پیشرفت تحصیلی  یزد (شهرستان)  ویژگی‌های خانوادگی  دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی  دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی  پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر  پیشرفت دانش‌آموزان  
چکیده پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، آرمان هر نظام آموزشی و تربیتی است؛ این پیشرفت تحت تأثیر عوامل متعددی همچون هوش و سلامت دانش­ آموز، نوع مدرسه و آموزش، ویژگی‌های خانوادگی و میزان استفاده از رسانه و ... قرار دارد. شناخت و جهت­ دهی مناسب عوامل مؤثر در بطن خانواده به عنوان مکانی که دانش ­آموز بیشترین زمان خود را در آن سپری می­کند، می­تواند زمینه ­های بهبود و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را مهیا سازد. این پژوهش به بررسـی تأثیر ویژگـی­ های خانوادگی و استفاده از رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختـر مقطـع پیش ­دانشگاهی شهر یـزد می­پردازد. به همین منظـور تعداد 130 نفر از دانش‌آموزان دختـر این مقطـع با فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون F, t، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است.
یافته ­ها نشان می­دهد، متغیرهای تحصیلات پدر، میزان درآمد خانواده، بعد خانواده، جو روانی و فرهنگی خانواده، دسترسی به رسانه­ ها، کامپیوتر و کلاس­های مختلف و میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد. بر اساس مدل رگرسیون، عواملی که بیش از همه میزان پیشرفت تحصیلی را تبیین می­کند، به ترتیب میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش ­آموز، جو روانی و فرهنگی خانواده و بعد خانواده می­ باشد، که در مجموع 7/45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین می­کنند.

کد مقاله 27152
تعداد بازدید 284

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397