عنوان | رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، اعتیاد به اینترنت و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری - علمی تخصّصی سال 7 شماره 2 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 57-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سازگاری عاطفی سازگاری اجتماعی اعتیاد به اینترنت جهتگیری ارتباطی گفت و شنود سازگاری آموزشی سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی سازگاری دانشآموزان پسر جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده سازگاری دانشآموزان دختر اهواز (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، اعتیاد به اینترنت و سازگاری تحصیلی بود. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانی نواحی چهارگانه شهر اهواز بود که به کمک روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای، 359 نفر از دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان ناحیه 1 و 3 شهر اهواز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. از پرسشنامه سازگاری (سینها و سینگ)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و مقیاس تجدیدنظر شده کورنر و فیتزپاتریک استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین جهتگیری گفتوشنود، جهتگیری همنوایی، اعتیاد به اینترنت و سازگاری تحصیلی، شامل سازگاری آموزشی، عاطفی و اجتماعی رابطه معنادار برقرار است (0/01 ≥ P ). در حالیکه بین سازگاری آموزشی و اجتماعی با جهتگیری همنوایی، رابطه معناداری یافت نشد (0/05 ≥ P ). از طرفی دیگر، جهتگیری گفتوشنود و اعتیاد به اینترنت قادر به پیشبینی سازگاری دانشآموزان بودند. بنابراین، ضروری است، در فرآیند سازگاری دانشآموزان به نقش الگوهای ارتباطی خانواده و اعتیاد به اینترنت توجه نمود. |
کد مقاله | 27135 |
تعداد بازدید | 258 |
|