عنوان | اثربخشی آموزش کیفیت زندگی درمانی بر کاهش استرس والدینی و ابعاد آن در بین مادران کودکان ناتوان هوشی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 13 شماره 2 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 250-237 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کیفیت زندگی درمانی استرس والدین ناتوانی ذهنی ناتوانی هوشی کودکان با ناتوانی ذهنی آموزش کیفیت زندگی درمانی |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش کيفيت زندگي درماني بر کاهش استرس والديني و ابعاد آن در بین مادران کودکان با ناتوانی هوشی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري عبارت بود از مادران داراي دانشآموز با ناتوانی هوشی شهر سميرم. نمونه آماري 30 مادر داراي فرزند ناتوان هوشی بودند که به شکل در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفي در دو گروه آزمايش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جايگزين شدند. در حالیکه گروه گواه در لیست انتظار قرار داشت، گروه آزمايش طي 9 جلسه 90 دقيقه اي بسته کيفيت زندگي درماني را دريافت کردند. ابزار پژوهش عبارت بود از فرم کوتاه پرسشنامه استرس والديني آبدين (1983). هر دو گروه در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون در معرض ارزيابي قرار گرفتند. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي (ميانگين و انحراف استاندارد) و استنباطي (تحليل کواريانس چندمتغيري) استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان داد گروه کنترل در ارزیابی های پس آزمون نسبت به گروه آزمایشی استرس بیشتری نشان می دهند. به اين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت که اين روش براي کاهش استرسهاي والديني و ابعاد آن در بین مادران کودکان با ناتوانی هوشی مؤثر است. |
کد مقاله | 27126 |
تعداد بازدید | 305 |
|