• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فعالیت‌های بانوان موسیقی‌دان عصر عباسی در سرزمین‌های خلافت شرقی
تعداد صفحات 16
نویسنده  نامشخص
مشخصات نشریه فصلنامه فقه و تاریخ تمدن - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 شماره 4 پیاپی 50
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-22
زبان فارسی
کلید واژه موسیقی  تمدن اسلامی  عباسیان  زنان موسیقیدان  خلافت شرقی  
چکیده با ظهور اسلام و ایجاد اولین حکومت اسلامی در شبه جزیره عربستان، جهان شاهد تحولات بنیادین در این منطقه گردید که این تغییرات در عرصه های هنری و فرهنگی نیز چهره خود را نمایان نمود. در نتیجه؛ جایگاه موسیقی و موسیقی دانان تحت شعاع اوضاع سیاسی قرار گرفت. بطوری که فعالیت خوانندگان و نوازندگان تا اواسط قرن اول هجری قمری محدود گردید، لیکن این وضعیت چندان ادامه نیافت و در دوره حکومت امویان موسیقی دانان آشکارا در سطح جامعه به اجرای برنامه های هنری می پرداختند.
در عصر عباسی، با توجه به اوضاع و شرایط مناسب سیاسی، توجه به موسیقی بیشتر گردید و مضافاً اینکه در این میان موسیقی دانان که اکثریت آنان از موالی و از سرزمین های تحت سلطه خلافت شرقی بودند، در جامعه پدیدار شدند که در این میان زنان موسیقی دان نقش به سزایی داشتند و در تعالی این هنر کوشیدند.
این تحقیق و پژوهش که با هدف بررسی «فعالیت های بانوان موسیقی دان عصر عباسی در سرزمین های خلافت شرقی» و بر اساس اسناد کتابخانه ای و به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت پذیرفته، به این سئوال پاسخ داده می شود که آیا بانوان موسیقی دانی در عصر عباسی در سرزمین های خلافت شرقی حضور داشته اند؟ و در تعالی این هنر چه افرادی فعالیت و نقش آفرینی کرده اند؟ و در نهایت؛ نتیجه حاصل گردید که بانوان موسیقی دان در این منطقه جغرافیای از جهان اسلام حضوری فعال داشته؛ و در هنر موسیقی دوره عباسی تاثیرگذار بوده اند.


* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 27053
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397