عنوان | پدیده داغ ننگ چاقی در زنان 15-44 ساله در شهر یزد |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 28 شماره 3 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 60-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان یزد مقایسه اجتماعی یزد (شهرستان) شاخص توده بدنی چاقی اضافه وزن داغ ننگ داغ ننگ چاقی درونی شده |
چکیده |
داغ ننگ فشار اجتماعی موذیانه ای است که با یک تعداد نامنتهایی از صفات، شرایط، وضعیت سلامت و گروه های اجتماعی بسته به زمینه و بستر اجتماعی پیوند خورده است. پدیده ای که نطفه آن در اذهان آدمی بسته می شود و در عرصه کنش متقابل تولد می یابد و گستره خویش را وابسته به مهیا بودن شرایط، با توجه به فرهنگ و ارزش های حاکم بر جامعه می پرواند و عرصه های گوناگونی را جولانگاه خویش می نماید. سوگیری های آشکاری که نسبت به افراد چاق و تبعیضی که در زمینه های مختلف نسبت به آن ها تحمیل می شود نشان از خزیدن چاقی به حیطه داغ ننگ به ویژه برای زنان به دلیل تأکید بیش از حد جامعه مصرفی بر جذابیت جسمانی آنها، دارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ضعف و شدت داغ ننگ چاقی درونی شده توسط زنان با روش پیمایش و روش نمونه گیری سهمیه ای تعداد 380 زن 44-15 ساله شهر یزد را با ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار داد. با چارچوب قرار دادن نظریات گافمن، گیدنز، مقایسه اجتماعی فستینگر، مبادله و استیک به تحلیل رابطه متغیرهای عزت نفس، مقایسه اجتماعی، نفوذ خانواده و دوستان، میزان استفاده و نوع رسانه های ارتباطی بعلاوه شاخص BMI و تحصیلات و سن با میزان داغ ننگ چاقی درونی شده در زنان پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که متغیر مقایسه اجتماعی بهترین پیش بینی کننده داغ ننگ چاقی در زنان است جالب آنکه شاخص BMI جهت سنجش این پدیده در مرتبه دوم جای می گیرد. |
کد مقاله | 27033 |
تعداد بازدید | 220 |
|