عنوان | شريعتي، تغييرات اجتماعي و الگوي زيستي فاطمه وار (الگوپردازي و انگاره پردازي براي تغيير جايگاه اجتماعي زن مسلمان) |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تاریخ پژوهی - انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد - علمی تخصّصی سال 19 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 18-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن مسلمان زن در دیدگاه شریعتی علی شریعتی تغییرات اجتماعی جایگاه زن مسلمان جایگاه اجتماعی زنان الگوی زیست زنان نمونه زن فاطمه وار انگارهپردازی شخصیتی الگوپردازی |
چکیده |
شريعتي از منتقدان و نوانديشان اجتماعي در ايران معاصر است. نوانديشي كه در كنـار مـسائل ايدئولوژيك و سياسي به زن و رفتار اجتماعي او نيز توجه داشته است. بر اين اسـاس يكـي از مهمترين تلاشهاي او براي ايجاد تغييرات اجتماعي در جامعه، طرح سؤال چگونه شدن نيـز بود. شريعتي با طرح اين پرسش به زن و جايگاه اجتماعي او در ايران و تمدن اسلامي با ديدي منتقدانه نگريسته است. او با ارائة الگوهاي شيعي كه با زن امروز تفاوت فاحشي دارد، كوشش همه جانبه اي را براي تغييرات اجتماعي، به ويژه تعريف جايگاه زن مسلمان به كار بسته اسـت. وي براي دگرگون سازي وضعيت فعلي زن ايراني و ارائه راه حل اجتماعي براي اين مهم و نيـز مخالفت با نگرش زن قالبي به يك نمونه پردازي تاريخي دست زده و با طرح الگويِ زيـستيِ فاطمه وار به نفي الگوي قالبي براي زن ايرانـي و مـسلمان پرداختـه اسـت. دسـتاورد ايـن پژوهش نشان ميدهد شريعتي به عنوان جامعه شناس و منتقد اجتماعي با معرفي سه چهـره زن سنتي و مقدسماب به عنوان نماد فکليسم متدين، زن متجدد و اروپايي ماب بـه عنـوان نمـاد فُكُليسم متمدن و زن فاطمه وار، به عنوان زن متعهد و مـسئول در نظـر دارد، سـيماي زن روز را چهره پردازي كند. او بر اين باور درست است، با آگاهي به همه سطوح جامعه ميتوان الگوي بهتري از زن مسلمان و ايراني به جامعه جهاني معرفي كرد. آيا شريعتي بـا معرفـي زن فاطمه وار، به اين هدف خود نزديك شده است؟ يا جامعه زنان پس از پنجـاه سـال از طـرح الگوي زن برتر همچنان در املّيسم و فكلسيم خود مشي ميكند و پـرواي سـخن هـيچ مـصلح سياسي، اجتماعي يا مذهبي را ندارد. اينكه باورها و زندگي اجتماعي تا چه حد از زمانـه خـود رنگ ميگيرند موضوع ديگري است كه اين پژوهش قصد واكاوي آن را دارد. |
کد مقاله | 27030 |
تعداد بازدید | 279 |
|