عنوان | سیاستگذاری تولید محصولات نمایشی در تلویزیون ایران با محوریت خانواده اسلامی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 25-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده ایرانی سبک زندگی اسلامی خانواده اسلامی مصاحبه نیمه ساختار یافته بازنمایی خانواده سیاستگذاری رسانهای محصولات نمایشی تلویزیون ایران |
چکیده |
متأسفانه در عصر کنونی نهاد خانواده، بهمنزلۀ اصلیترین رکن جامعه، دچار تزلزل شده است. ارائۀ الگوی مناسبی از خانوادة اسلامی از طریق محصولات نمایشی تلویزیون میتواند گرهگشا باشد. مقالۀ حاضر به دنبال ارائۀ سیاستهای محتوایی نمایش مطلوب خانواده در محصولات نمایشی تلویزیون برمبنای سبک زندگی اسلامی است. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. ابتدا، محتوای 7 عنوان کتاب (شامل 21 جلد)، در حوزۀ خانوادة اسلامی، به روش تحلیل محتوای کیفی، بررسی شد. نتیجه، بهدستآمدن ۷۲۵ کد در زمینۀ ویژگیهای خانوادة اسلامی بود که پس از مقولهبندی الگوی جامع خانواده در اسلام، در سه محور اصلی «دیدگاههای نظری اسلام دربارة خانواده»، «راهکارهای عملی تحکیم خانواده» و «عوامل تزلزل خانواده» ارائه شد. در مرحلۀ دوم، با طراحی سؤالاتی برآمده از الگوی احصائی در گام نخست، با استادان و کارشناسان 4 حوزۀ مدیریت و سیاستگذاری، خانواده و سبک زندگی اسلامی، تولید تلویزیونی و ارتباطات، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد. نتیجه در دو بخشِ ارزیابی کارشناسان از وضعیت کنونیِ نمایش خانواده در تلویزیون و سیاستهای پیشنهادی برای بازنمایی خانواده ارائه شد. این سیاستها در دو بخش ارائه شد. بخش نخست، با عنوان «اهداف، محورها و اولویتها» شامل 7 مقوله «تشکیل خانواده و ازدواج»، «ترسیم جایگاه اعضای خانواده»، «اقتصاد خانواده»، «محیط مطلوب حاکم بر خانواده»، «صلۀ رحم»، «وظایف اعضای خانواده» و «مقابله با عوامل تزلزل خانواده» و 23 زیرمقوله است. بخش دوم نیز، با عنوان «سیاستها و ضوابط محتوایی»، شامل 35 گزارۀ محتوایی درخصوص بازنمایی مطلوب خانوادة اسلامی در محصولات نمایشی است که بهطور دقیق و مصداقی به بایدها و نبایدهای محصولات نمایشی میپردازند. |
کد مقاله | 26985 |
تعداد بازدید | 225 |
|