عنوان | تدوین و ارزیابی برنامه اقدامهای گروهی برای ارتقای رابطه والد نوجوان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | تابستان - 2017 - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 296-283 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رابطه والد فرزند برنامه اقدام گروهی طرح آزمایشی |
چکیده |
بخش عمده ای از برنامه های اقدام گروهی برای مداخله بر روی رابطه والد- نوجوان تحت تأثیر نظریه تفرد قرار دارند. اما نظریه پردازان دلبستگی بر این باورند که به سبب نقش والدین بهعنوان پناهگاه امن، نیاز به صمیمیت در این دوره بیشتر میشود، اما شکل آن تغییر میکند. مسأله اصلی پژوهش حاضر تفکیک دوره کودکی از نوجوانی و توجه جدی به دلبستگی در دورة نوجوانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی برنامه اقدام گروهی به منظورِ ارتقای رابطة والد- نوجوان در قالب یک طرح تمام آزمایشی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل والدین نوجوانان منطقة شش شهر تهران بود که از میان آنها یک مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شد و از والدینی که مایل به شرکت در طرح بودند، دعوت بهعمل آمد و در نهایت 18 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل بهصورت تصادفی جای گرفتند. ابتدا مقیاس 21 سؤالی رابطه والد- نوجوان (PARS) (حسینی، ثنایی، پورحسین، کراسکیان، 2016) در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در معرض برنامة اقدام گروهی ارتقای رابطه والد- نوجوان بهعنوان متغیر مستقل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطة والد- نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون t مستقل و وابسته نشان داد که فرضیة اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام های گروهی محققساخته برای ارتقای رابطة والد- نوجوان» رابطه والد- نوجوان را ارتقا میدهد، تأیید گردید (01/0 > p). در نتیجه، با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان، برنامه اقدام گروهی یاد شده توانست بهخوبی رابطة والد- نوجوان را ارتقا دهد. |
کد مقاله | 26776 |
تعداد بازدید | 235 |
|