عنوان | پیش بینی پيشرفت تحصيلي دانشجويان دورههاي مجازي بر اساس نستوهي، هوش معنوي و جنسيت آنان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | بهار - 2017 - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 153-138 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی آموزش مجازی آموزش از راه دور نستوهی هوش معنوی عملکرد تحصیلی دانشگاه مجازی تفاوت جنسیتی |
چکیده |
هوش معنوي بيانگر مجموعهاي از تواناييها، ظرفيتها و منابع معنوي ميباشد كه كاربست آنها در امور مخنلف زندگي از جمله تحصیل ميتواند موجب افزايش انطباقپذيري افراد و توانابی آنها در فعالیتهای مختلف شود. بنا بر تحقیقات انجام شده افرادي كه هوش معنوي بالاتري دارند در فعاليتهاي خود نستوهتر، واجد پشتكار، طالب پيشرفت بیشتری میباشند لذا هدف از پژوهش حاضر پيشبيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان دورههاي مجازي بر اساس نستوهي، هوش معنوي و جنسيت آنان بود. روش پژوهش توصيفي- همبستگي بود. نمونة پژوهش شامل 150 نفر از دانشجويان آموزش از راه دور بود كه با روش نمونهگيري تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش معنوي (كينگ، 2008) و پرسشنامه سنجش نستوهي (بشارتي، 1387) بود. دادهها در دو سطح توصيفي و استنباطي با استفاده از نرمافزار SPSS تجزيه و تحليل شد. نتايج نشاندهنده رابطه معناداري بين هوش معنوي و نستوهي كلي در دانشجويان با ضریب همبستگی نسبتاً متوسط و در سطح معناداری 97% بود (03/0 P ≤ و 224/0 r = ) همچنين از بين زيرمؤلفههاي نستوهي، بعد تعهد و كنترل با هوش معنوي كلي با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 99% (001/ P ≤ و 30/0 r = ) و زيرمؤلفههاي مقابله با مشكلات، سجاياي اخلاقي و خودآگاهي با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 98% رابطه معناداري داشت (002/ P ≤ و 251/0 r = ). در بررسي تفاوتهاي جنسيتي نيز تفاوت معناداري بين دختران و پسران مشاهده شد و ميانگين دختران در هوش معنوي و پسران در نستوهي بالاتر بود. بين جنسيت و نستوهي با پيشرفت تحصيلي هم رابطه معناداري وجود داشت. |
کد مقاله | 26772 |
تعداد بازدید | 222 |
|