• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی پيشرفت تحصيلي دانشجويان دوره‌هاي مجازي بر اساس نستوهي، هوش معنوي و جنسيت آنان
تعداد صفحات 16
نویسنده نگین برات دستجردی - یاسمین عابدینی - عذرا شالباف
مشخصات نشریه فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 61
تاریخ انتشار بهار - 2017 - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 153-138
زبان فارسی
کلید واژه پیشرفت تحصیلی  آموزش مجازی  آموزش از راه دور  نستوهی  هوش معنوی  عملکرد تحصیلی  دانشگاه مجازی  تفاوت جنسیتی  
چکیده هوش معنوي بيانگر مجموعه‌اي از توانايي‌ها، ظرفيت‌ها و منابع معنوي مي‌باشد كه كاربست آنها در امور مخنلف زندگي از جمله تحصیل مي‌تواند موجب افزايش انطباق‌پذيري افراد و توانابی آن‌ها در فعالیت‌های مختلف شود. بنا بر تحقیقات انجام شده افرادي كه هوش معنوي بالاتري دارند در فعاليت‌هاي خود نستوه‌‌تر، واجد پشتكار، طالب پيشرفت بیشتری می‌باشند لذا هدف از پژوهش حاضر پيش‌بيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان دوره‌هاي مجازي بر اساس نستوهي، هوش معنوي و جنسيت آنان بود. روش پژوهش توصيفي- همبستگي بود. نمونة پژوهش شامل 150 نفر از دانشجويان آموزش از راه دور بود كه با روش نمونه‌گيري تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش معنوي (كينگ، 2008) و پرسشنامه سنجش نستوهي (بشارتي، 1387) بود. داده‌ها در دو سطح توصيفي و استنباطي با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان‌دهنده رابطه معناداري بين هوش معنوي و نستوهي كلي در دانشجويان با ضریب همبستگی نسبتاً متوسط و در سطح معناداری 97% بود (03/0 P ≤ و 224/0 r = ) همچنين از بين زيرمؤلفه‌هاي نستوهي، بعد تعهد و كنترل با هوش معنوي كلي با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 99% (001/ P ≤ و 30/0 r = ) و زيرمؤلفه‌هاي مقابله با مشكلات، سجاياي اخلاقي و خودآگاهي با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 98% رابطه معناداري داشت (002/ P ≤ و 251/0 r = ). در بررسي تفاوت‌هاي جنسيتي نيز تفاوت معناداري بين دختران و پسران مشاهده شد و ميانگين دختران در هوش معنوي و پسران در نستوهي بالاتر بود. بين جنسيت و نستوهي با پيشرفت تحصيلي هم رابطه معناداري وجود داشت.

کد مقاله 26772
تعداد بازدید 222

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397