• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه فزون کنشی با روش آدلر درایکورس در بهبود شیوه‌های والدگری و کاهش نشانه‌های تضادورزی در فرزندانشان
تعداد صفحات 12
نویسنده محسن امیری - رضا پورحسین - سعیده مظفری ساغند
مشخصات نشریه فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 59
تاریخ انتشار پائیز - 2016 - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 314-303
زبان فارسی
کلید واژه سبک والدگری  آموزش مادران  مشکلات رفتاری کودکان  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  رویکرد آدلر  رابطه والد فرزند  اختلالات رفتاری  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  رفتارهای تضادورزانه  نشانه‌های تضادورزی  
چکیده چگونگی تعامل والد-کودک در کودکان با اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی تأثیر بسیار مهمی را بر مشکلات رفتاری‌شان بر جای می‌گذارد، بدین‌جهت یکی از روش‌های بهبود شیوه‌های والدگری و به‌دنبال آن کاهش مشکلات رفتاری ارائه آموزش‌های روانشناختی در زمینة مهارگری رفتار کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی به والدین می‌باشد.
از این‌رو مسأله پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی با روش آدلر- درایکورس بر بهبود شیوه‌های والدگری و رفتار‌های تضادورزانه، فرزندانشان بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با گروه آزمایش و گواه بود. از اينرو تعداد 30 نفر از مادراني که فرزندانشان با اين اختلال تشخيص داده شده بودند به‌صورت نمونه‌گيري در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمايش و گواه همتاسازي شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه مرضی کودکان، ومقياس شیوه‌های والدگری بود. آموزش مادران در قالب 10 جلسه نود دقيقه‌اي اجرا شد. در پايان دوگروه پرسشنامه‌هاي مذکور را به‌عنوان پس‌آزمون تکميل کردند. داده‌ها با استفاده از تحليل کوواريانس مورد تحليل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر بهبود شیوة والدگری مقتدرانه (05/0 P < ) و همچنين نشانگر تأثيرکاربندی در کاهش، شیوه والدگری سهل‌گیرانه، استبدادی و رفتار‌های تضادورزانه (05/0 P < )کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش به شیوة آدلر- درایکورسی، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش داده و سبب بهبود رابطه والد-کودک در میان مادران کودکان با اختلال کمبود توجه/فزون‌کنشی می‌شود.

کد مقاله 26764
تعداد بازدید 210

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397