عنوان | رابطه منزلتهای هویت و هوش هیجانی در دانشآموزان دبیرستانی دختر و پسر |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | تابستان - 2016 - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 234-216 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هوش هیجانی هوش هیجانی دختران منزلتهای هویتی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی مؤلفههای هوش هیجانی توجه به احساسات تمایز احساسات |
چکیده |
پژوهش نشان داده است که سردرگمی هویت با کاهش رواندرستي در دامنه ای از ناتوانی هیجانی تا آسیب روانی همراه است. مسألة مطالعة حاضر این است که بین منزلتهای هویت بینشخصی، جنسیت و سن با مؤلفههای هوش هیجانی چه رابطهای وجود دارد. هدف پژوهش حاضر شناخت رابطه بین منزلتهای هویت، جنسیت و سن با مؤلفههای هوش هیجانی است. روش پژوهش از نوع همبستگي است. برای این منظور 235 نفر از دانشآموزان شهر تهران بهصورت تصادفی خوشهای از منطقه 3 و 17 انتخاب شدند. با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه عینی هویت من (EOM-EIS-2) و نسخة فارسی پرسشنامة هوش هیجانی (TMMS) سالووی و میر (1995) اطلاعات بهصورت کلاسی جمعآوری شد. با استفاده از رگرسیون گامبهگام متغیرهای پیشبین شامل منزلتهای هویت عقیدتی، جنسیت و سن در یک مرحله و منزلتهای بین شخصی، جنسیت و سن در مرحله دیگر با متغیرهای ملاک توجه به احساسات، تمایز احساسات و بازسازی خلقی در معادله رگرسیون قرار گرفتند. یافتهها نشان داد: الف) جنسیت 8 درصد و دنبالهروی عقیدتی 5 درصد توجه به احساسات را پیشبینی کردند؛ ب) هویتیافتگی بینشخصی 6 درصد و جنسیت 3 درصد تمایز احساسات را پیشبینی کردند. به اين معني كه اولاً منزلتهای هویت بینشخصی نسبت به هویت عقیدتی توانایی پیشبینی بیشتری از یرمقیاسهای هوش هیجانی را داشتند. ثانیاً توجه و تمایز احساسات رابطة قابل ملاحظهای با جنسیت آزمودنیها (بهنفع دختران) داشت. |
کد مقاله | 26763 |
تعداد بازدید | 228 |
|