عنوان | بررسی رابطه ادراک والدگری، نخستين الگوهای سازش نایافته و هوش معنوی در دانشآموزان دختر داراي والدین عادی و طلاق گرفته |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | بهار - 2016 - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 58-44 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی هوش معنوی سبکهای والدگری ادراک شده طرحوارههای سازش نایافته نخستین والدین طلاق گرفته والدین عادی |
چکیده |
بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان منعکسکنندة شرایط پیچیده بینفردی اعضای خانواده، بهویژه والدین است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین ادراک از نحوة والدگری، نخستين الگوهاي سازشنايافته و هوش معنوی در بین دانشآموزان دختر با والدین عادی و طلاق، صورت گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. بدینمنظور از میان 4754 دانشآموز دختر دبیرستانی گرگان در سال تحصیلی 94-1393 نمونهای به حجم 146 نفر به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامههای ادراک از نحوة والدگری (EMBU-s)، نخستين الگوهاي سازشنايافته یانگ و هوش معنوی کینگ استفاده شد و دادهها با استفاده از رگرسيون لجستيک و تحلیل واریانس چندمتغیري تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نخستين الگوهاي سازشنايافته و ادراک از نحوة والدگری دانشآموزان با والدین عادی و طلاق گرفته ارتباط مثبت برقرار است. از بین مؤلفههای الگوهای سازش نایافته اولیه، پنج مؤلفه (رهاشدگی، نقص و شرم، شکست، بازداری هیجانی و معیارهای سرسختانه) قادر به پیشبینی مطلقه یا عادی بودن والدین دانشآموزان هستند. سه مؤلفه (معناداری شخصی، خودآگاهی و تفکر نقادانه) در هوش معنوی نیز مطلقه یا عادی بودن والدین را پیشبینی میکنند. بر طبق یافته دیگر از این پژوهش هر سه مؤلفه ادراک از نحوة والدگری، قادر به پیشبینی مطلقه یا عادی بودن والدین دانشآموزان هستند. |
کد مقاله | 26758 |
تعداد بازدید | 201 |
|