عنوان | رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، نهایی خواهی و حمایت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | زمستان - 2015 - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 581-557 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حمایت اجتماعی حمایت اجتماعی ادراک شده دانشآموزان دختر دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی الگوی ارتباطی خانواده حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی نهایی خواهی |
چکیده |
پژوهش حاضر به بررسي رابطة الگوهای ارتباطی خانواده، نهاييخواهي و حمایت اجتماعی با خودكارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دورة متوسطة شهرستان بدره در سال تحصیلی 93/92 پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. تعداد 162 نفر از دانشآموزان دختر از بین دانشآموزان دورة متوسطه شهرستان بدره در سال تحصيلي 93-92 از شش دبیرستان با روش تصادفی چندمرحلهای، بهعنوان نمونه انتخاب و در اين پژوهش شركت نمودند. شرکتکنندگان پرسشنامة تجدید نظر شدة الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP)، پرسشنامة نهاييخواهي در مدرسه، مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) و پرسشنامة خودكارآمدي تحصيلي مك ايلروي و بانتينگ را تکمیل نمودند. در این پژوهش، از روشهای آماری همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون همزمان و گامبهگام استفاده گرديد. نتايج ناشی از تجزیه و تحليل همبستگي به روش پيرسون نشان داد كه بین تمام متغیرهای پیش بین به غیر از خردهمقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده سایر افراد مهم در زندگی با متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) رابطة معناداری وجود دارد. همچنین نتايج ناشی از تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد كه متغیرهای نهاييخواهي مثبت، نهاييخواهي منفی و الگوی ارتباطی خانواده (بُعد گفتوشنود) بهترتيب بیشترین توان برای پيشبيني خودکارآمدی تحصیلی را دارند. |
کد مقاله | 26756 |
تعداد بازدید | 213 |
|