عنوان | اثربخشی قصه درمانگری گروهی بر ابعاد هیجانی رفتاری خودپنداشت دختران مقطع ابتدایی مراکز شبه خانواده مشهد |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | پائیز - 2015 - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 445-433 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشهد خودپنداشت مراکز شبه خانواده بعد رفتاری قصه درمانی گروهی دختران مقطع ابتدایی ابعاد هیجانی |
چکیده |
خودپنداشت کودکان مراکز شبه خانواده به دلیل فقدان حضور تربیتی- روانشناختی والدین و حمایت مؤثر ایشان در معرض آسیب است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی قصه درمانگری گروهی بر خودپنداشت کودکان دختر مراکز شبه خانواده مشهد بوده است. طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی همراه با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود که در آن 26 کودک شرکت کردند و بهطور تصادفی در سه گروه آزمایش، شبهگواه و گواه گمارش یافتند. گروه آزمایش در 10 جلسه دو ساعتی قصه درمانگری گروهی، دو بار در هفته، شرکت کردند. تمامی شرکت کنندگان به پرسشنامه خودپنداشت کودکان پیرز - هریس، در جلسات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس و اندازه گیری مکرر نشان داد که این مداخله میتواند سطح خودپنداشت کلی و شادمانی گروه آزمایش را نسبت به دو گروه دیگر از مرحله پیش آزمون تا پس آزمون به میزان معناداری افزایش دهد اما این تفاوتها از پسآزمون تا پیگیری معنادار نبوده است. همچنین، قصهدرمانگری گروهی توانست سطح اضطراب گروه آزمایش را نسبت به دو گروه دیگر از مرحله پیش آزمون تا پس آزمون به میزان معناداری کاهش داده است. لازم به ذکر است که قصه درمانگری گروهی نتوانست سازگاری رفتاری، تصویر بدنی و محبوبیت گروه آزمایش را به میزان معناداری افزایش دهد. بهنظر میرسد قصه درمانی گروهی روش مؤثری برای افزایش خودپنداشت کودکان مراکز شبه خانواده باشد با این حال به پژوهشهای بیشتری در این زمینه نیاز است. |
کد مقاله | 26753 |
تعداد بازدید | 230 |
|