عنوان | آموزش شیوه تعامل مبتنی بر حل مسأله و اثر آن بر سبکهای تربیتی والدین و حل مشکل در خانواده |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | پائیز - 2015 - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 388-373 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حل مسئله سبکهای تربیتی والدین حل مشکل خانوادگي آموزش مهارت حل مسئله |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کارگاه مداخله حل مسأله بر سبکهای تربیتی والدین و حل مشکل خانوادگی است. روش: گروه نمونه شامل 51 نفر از مادران نوجوانانی است كه در مدارس غيرانتفاعي شهر تهران مشغول به تحصيل بودهاند. این کارگاه ها هفته اي يکبار در 9 جلسه 2 ساعته از سوی مربیان مجرب برگزار شدند. پژوهش از نوع شبهآزمايشي با طرح پيشآزمون- پسآزمون بدون گروه كنترل گواه است. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامة سبکهای تربیتی والدین و حل مشکل خانواده میباشد. يافتههای پژوهش حاکی از اثربخشی این برنامه بوده است، بهطوری که در مقیاس سبکهای تربیتی، هر چهار خردهمقياس حل مسأله، پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه تفاوت معناداري در سطح 001/0 p < دارند. این یافته بدینمعنا است که آموزش حل مسأله توانسته میانگین نمرههای حل مسأله را افزایش داده و در مقابل میانگین نمرات خردهمقیاسهای پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه را کاهش دهد. نتايج حاصل از داده هاي پرسشنامة حل مشکل خانواده نیز نشان داد هر دو خردهمقياس رابطه و فرایند حل مشکل تفاوت معناداري دارند. مداخله حاضر بهنظر میرسد که میتواند بهعنوان برنامهای مؤثر برای آموزش مهارتهای حل مسأله به والدین بهکار رود. |
کد مقاله | 26752 |
تعداد بازدید | 199 |
|