عنوان | تأثیر آموزش توانش حل مسأله در رضایت زناشویی مادران دارای فرزند دختر نارساي تحولي عقلي خفيف |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | بهار - 2015 - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 142-121 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی فرزند دختر آموزش مادران مادران کودکان استثنایی کودکان عقب مانده ذهنی کودکان استثنایی آموزش والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش توانش حل مسأله نارسایی تحولی عقلی خفیف |
چکیده |
سلامت روانی والدین کودکاني كه نارسايي تحولي عقلي خفيف دارند همواره منظور نظر پژوهشگران فعال در حیطۀ کودکان استثنایی بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش توانش حل مسأله بر رضایت زناشویی (مشتمل بر مؤلفه های «موضوعات شخصیتی»، «حل تعارض» و «فعالیتهای اوقات فراغت») مادران دارای فرزند دختر نارساي تحولي عقلي خفيف شهر اراک در سال تحصیلی 91 انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادران دارای فرزند دختر نارساي تحولي عقلي خفيف زیر نظر آموزش و پرورش در سال 1391 با حجم 81 نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از مادران این کودکان بود. این افراد بهصورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و بهصورت تصادفی ساده، 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش، و 15 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. یک پیشآزمون با استفاده از «پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ» از هر دو گروه گرفته شد، سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه (هر جلسه، 90 دقیقه) توانش حل مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. پس از پایان دورۀ آموزش، از هر دو گروه مجدداً «پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ» (پسآزمون) بهعمل آمد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش توانش حل مسأله تأثیر معناداری بر مؤلفه های «موضوعات شخصیتی»، «حل تعارض»، و «فعالیتهای اوقات فراغت» این مادران داشته است. |
کد مقاله | 26745 |
تعداد بازدید | 205 |
|