• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی و اولویت‏‌یابی ملاک­‌های انتخاب همسر در دانشجویان مجرد دانشگاه گیلان
تعداد صفحات 16
نویسنده عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه - ایل امان‌نیازی - محبوبه طاهر - کمال مقتدایی - ثریا مهری - حاتم محمدی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 53
تاریخ انتشار بهار - 2015 - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 90-75
زبان فارسی
کلید واژه همسرگزینی  معیارهای انتخاب همسر  اولویت ازدواج  اولویت‌یابی  دانشگاه گیلان  دانشجویان مجرد  
چکیده ازدواج اولين و مهمترين مرحله در جریان زندگي خانوادگي است كه در آن انتخاب همسر صورت مي­گيرد و موفقيت در ديگر مراحل زندگي به موفقيت در اين مرحله بستگي دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتیابی معیارهای انتخاب همسر در دانشجویان مجرد دانشگاه گیلان انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماري شامل تمامی دانشجويان مجرد دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 بود كه از بين آنها نمونهای به حجم 372 نفر (181 پسر و 191 دختر) به روش نمونه­ گيري تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند و به پرسشنامة ملاک­ های انتخاب همسر پاسخ دادند. طبق نتايج تحلیل عاملی اکتشافی 6 عامل وضعیت روانشناختی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، وضعیت مذهبی بودن، وضعیت زیبایی، وضعیت ظاهری، و وضعیت اخلاق به عنوان معيارهاي انتخاب همسر در دانشجویان استخراج شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر در عاملهای استخراج شده معنادار است. مهمترین عاملها برای انتخاب همسر در دانشجویان دختر وضعیت روانشناختی، اخلاق و وضعیت اقتصادی- اجتماعی و مهمترین عاملها در دانشجویان پسر وضعیت روانشناختی، اخلاق، و وضعیت ظاهری بود. اولویتبندی ملاک­ های انتخابی نشان داد که برای هر دو جنس وفاداری، صداقت و متعهد بودن جز اولویتهای اصلی محسوب می­شود. در عامل وضعیت اقتصادی-اجتماعی بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین تفاوت بین اولویتبندی ملاک‌های دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی معنادار است. تلویحات عملی یافته­ های پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت.

کد مقاله 26744
تعداد بازدید 224

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397