• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير آموزش رفتاري والدين در کاهش تنیدگی و بهبود شيوه‌هاي والدگري مادران داراي کودکاني كه مشکلات رفتاری برون‌ريزی‌شده دارند
تعداد صفحات 15
نویسنده محسن امیری - رضا پورحسین - مجید یوسفی افراشته - مهدی خان آبادی - عباس متولی پور
مشخصات نشریه فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 53
تاریخ انتشار بهار - 2015 - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 21-7
زبان فارسی
کلید واژه پرخاشگری  تنیدگی والدینی  آموزش‌های روان‌شناختی  تنیدگی  مشکلات روانی والدین  سبک والدگری  مشکلات رفتاری کودکان  شیوه‌های تربیتی مادران  مشکلات روان‌شناختی  تنیدگی مادران  آموزش رفتاری والدین  پرخاشگری کودکان  اختلالات رفتاری  رفتار قانون‌شکنی  شیوه‌های فرزند‌پروری مادر  والدگری  سبک فرزندپروری  رفتارهای برون‌ریزی‌شده  
چکیده تنيدگي، والدگری و مشکلات روانشناختی والدین کودکان با مشکلات رفتاری اثرات مخربی بر گزارش والدین از شیوة فرزندپروری و همچنین رواندرستي آنها دارد، بدین‌جهت یکی از روش‌های بهبود این مشکلات ارائه آموزش‌های روانشناختی در زمینه مهارگري مشکلات رفتاری کودکان به والدین می‌باشد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير آموزش رفتاري والدين به مادران کودکان با مشکلات برون‌ریزي‌شده (پرخاشگری و قانون‌شکنی) در کاهش تنیدگی و بهبود شیوه‌های والدگری این مادران است. روش پژوهش شبه‌آزمايشي با طرح پيش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود.
از اینرو تعداد 24 نفر از مادراني که فرزندانشان با مشکلات رفتاری برون‌ریزي‌شده شناسایی شده بودند به‌صورت نمونه‌گيري در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل همتاسازي شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه‌هاي، فهرست رفتاری کودک، شاخص تنیدگی والدین و پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری بود. آموزش رفتاري والدين در قالب نُه جلسه نود دقيقه‌اي در گروه آزمايشي اجرا شد. در پايان، دو گروه پرسشنامه‌هاي مذکور را به‌عنوان پس‌آزمون تکميل کردند. داده‌ها با استفاده از تحليل کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بيانگر تأثير کاربندي آزمايشي بر کاهش نمره‌هاي شيوه‌هاي والدگري خودکامه و سهل‌گير مادران و افزايش نمره شيوة والدگري مقتدرانه آنان بود (05/0 P < )، همچنين تحليل‌ها نشانگر تأثير کاربندي در کاهش، تنیدگی (05/0 P < ) مادران کودکان گروه آزمايشي نسبت به گروه کنترل بود. يافته‌ها نشان مي‌دهند که آموزش رفتاري به مادران، شیوه‌های تربیتی مادران را بهبود بخشيده و از به وجود آمدن آشفتگي در روابط والد- فرزندي و همچنين مشکلات هيجاني در مادران کودکان با مشکلات رفتاری برون‌ریزي‌شده پيشگيري مي‌نمايد.

کد مقاله 26742
تعداد بازدید 231

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397