عنوان
|
مقایسه ناارزندهسازی در فرافکنیهای کودکان با خانوادههای ناتنی و تنی بر اساس آزمون ترسیم خانواده |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
شیرین امامی آل آقا - رضا پورحسین - محمدعلی بشارت - مسعود غلامعلی لواسانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 2014 - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
320-307 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آزمون ترسیم خانواده نقاشی خانواده نقاشی کودکان کودکان ناتنی فرافکنی ناارزنده سازی خانوادههای تنی خانوادههای ناتنی
|
چکیده
|
تشکیل خانواده ناتنی در پی طلاق یا مرگ یکی از والدین، تغییری اساسی در زندگی کودک محسوب میشود که میتواند زمینهساز دگرگونیهای بسیار در دنیای روانی او باشد. نقاشی بهعنوان تکنیکی فرافکن زمینه را برای بیان تعارضات کودک فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ نحوه فرافکنی کودکان خانوادههای ناتنی و کودکان خانوادههای تنی براساس آزمون ترسیم خانواده بود. روش تحقیق، کیفی، از نوع علی مقایسهای و پس رویدادی میباشد. جامعۀ آماری این تحقیق، کلیۀ دانشآموزان ابتدایی نواحی سهگانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بودند. نمونه گروه کودکان ناتنی این پژوهش 40 دانشآموز پایههای اول تا ششم شامل 20 دختر و 20 پسر به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شده و گروه گواه نیز شامل 40 دانشآموز پایه اول تا ششم، مشتمل بر20 دختر و 20 پسر بهروش نمونهگیری تصادفی تعیین شدند. به منظور بررسی نحوۀ فرافکنی و ناارزندهسازیها در ترسیم، از آزمون ترسیم خانواده با نظام ارزشیابی کرمن، استفاده و تحلیل استنباطی براساس مجذور خی صورت گرفت. نتایج سؤال و فرضیههای آزمون نشان داد که کودکان ناتنی بهطور معناداری )05/0 > P (، بیشتر از کودکان تنی در نقاشیهای خود دست به ناارزندهسازی که در اینجا، حذف ، کوچک نمایی و ترسیم ناقص خود و اعضای خانواده میباشد میزنند.
|