عنوان
|
شناسایی عوامل مؤثر بر قصد و نیت رهبری و کارآفرینی دانشجویان دختر (مورد مطالعه: دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران) |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
یعقوب حسینی - زهره خسروی لقب |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 8 شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
56-35 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر کارآفرینی زنان شبکههای اجتماعی دانشجویان زن دانشگاههای دولتی تهران کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای دولتی قصد و نیت رهبری قصد کارآفرینی انگیزه رهبری کارآمدی رهبری
|
چکیده
|
با توجه به نقش بانوان در رهبری امور گوناگون و توانایی آنان در کارآفرینی و راهاندازی کسب و کارهای نوین، در این پژوهش تلاش شده عواملی که بر قصد و نیت رهبری و کارآفرینی بانوان مؤثر است مورد بررسی قرار گیرد. پس از طراحی مدل مفهومی پژوهش، پرسشنامه پژوهش به وسیله پژوهشگران طراحی شد. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن به وسیله نظر خبرگان و تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشته مدیریت دانشگاه های شهر تهران میباشند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه به مقدار 315 نفر برآورد شد. دادهها به وسیله نرمافزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج پژوهش نشان دادند انگیزه رهبری و کارآمدی رهبری بر قصد و نیت رهبری تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ شبکههای اجتماعی و کارآمدی کارآفرینی بر قصد و نیت کارآفرینی تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ افزون بر اینها، مشخص شد که کارآمدی رهبری و انگیزه رهبری و کارآمدی رهبری و کارآمدی کارآفرینی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر یکدیگرند. افزون بر این نتایج، مشخص شد که حمایتهای مالی و انگیزه کارآفرینی بر قصد و نیت کارآفرینی تأثیر معناداری ندارد؛ همچنین، شبکه های اجتماعی بر قصد و نیت رهبری تأثیری معنادار ندارد.
|