عنوان | بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روانشناختی مادران در اضطراب و افسردگی دختران دوره ابتدایی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 11 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 132-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افسردگی دختران دانشآموزان دختر بهزیستی روانشناختی کودکان دبستانی دانشآموزان دوره ابتدایی افسردگی کودک پنج عامل شخصیت اضطراب کودکان دوره ابتدایی دانشآموزان پایه ششم اضطراب دختران |
چکیده |
هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روان¬شناختی مادران آنها بود. جامعۀ آماری شامل دانش¬آموزان پایه¬ ششم دوره¬ ابتدایی شهرستان بابل بود که در آن 240 دانش¬آموز به روش نمونه¬گیری چند مرحله¬ای انتخاب شدند. دانش¬آموزان دو پرسشنامۀ افسردگی کودکانِ کواکس و مقیاس بازنگری شده اضطراب آشکار کودکانِ رینولدز و ریچموند را تکمیل کردند. مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نیز توسط مادران آنان تکمیل شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده-ها از رگرسیون چندگانه با رویکرد سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که بهزیستی روانشناختی مادران می¬تواند به صورت منفی و معنادار افسردگی و اضطراب فرزندان را پیش¬بینی کند. همچنین از بین صفات شخصیتی مادر، روان¬رنجورخویی به صورت مثبت توانست افسردگی و اضطراب فرزندان را پیش¬بینی ¬کند و گشودگی در برابر تجربه و برونگرایی نیز توانست افسردگی را به صورت منفی پیشبینی کند. نتایج نشان داد که صفات شخصیتی مادران و بهزیستی روانشناختی آنان در پیش¬بینی افسردگی و اضطراب دختران آنان نقش تعیین کننده¬ای دارد. |
کد مقاله | 26688 |
تعداد بازدید | 271 |
|