• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقد تطبيقي ديدگاه مشايخ صوفيه در باب وصف حسن معشوق
تعداد صفحات 15
نویسنده محبوبه مسلمی‌زاده - مهدی ممتحن
مشخصات نشریه فصلنامه عرفان اسلامی (نامه ادیان و عرفان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان - مصوب دانشگاه آزاد سال 14 پیاپی 51
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 41-27
زبان فارسی
کلید واژه معشوق  نقد تطبیقی  تصوف  زلف  اشعار صوفیه  صوفیه  وصف اندام معشوق  دیدگاه مشایخ  خد و خال  
چکیده از زمان ورود تصوف به شعر فارسي و درآميختن مضامين عاشقانه و عارفانه و كاربرد الفاظ و اصطلاحات عاشقانه به عنوان نماد و رمزي براي بيان مفاهيم عرفاني، در ميان مشايخ صوفيه اختلاف آراء پديد آمد و هر كدام بر آن شدند تا با تدوين كتب و رسائل، بر آيين مكتب و مشرب عرفاني خود تعريف و توجيهي از اين الفاظ به دست دهند. اين مقاله قصد دارد تا به روش نقد تطبيقي، به بررسي آراء مشايخ صوفيه از جمله هجويري، احمد غزالي و عين القضات همداني، در باب الفاظ و مضامين شعري در وصف معشوق بپردازد. محدوده اين مقاله الفاظي چون زلف و چشم و خد و خال و ابرو را در بر مي گيرد. ديدگاه هجويري در باب اين الفاظ و توصيفات به ويژه در بحث سماع بيشتر صبغه شرعي و فقهي دارد، احمد غزالي احوال عاشق و صفات معشوق را به گونه اي منسجم براي بيان يك نظام خاص توصيف مي كند و عين القضات همداني با نقل ابياتي از ديدگاه تصوف به تعريف شاهد پرداخته اين الفاظ را در مقام ها و معاني مختلف شرح مي دهد.

کد مقاله 26664
تعداد بازدید 223

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397