• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباط صمیمانه (PAIRS) بر افزایش سازگاری و رضایتمندی زناشویی زنان مبتلا به سرطان
تعداد صفحات 12
نویسنده نیلوفر طاهری - حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف - محمدجواد اصغری ابراهیم آباد
مشخصات نشریه ماهنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شماره 4 پیاپی 93
تاریخ انتشار تير - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 312-301
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  سرطان پستان  سازگاری زناشویی  رضایتمندی زناشویی زنان  برنامه کاربرد عملی مهارت‌های ارتباط صمیمانه  
چکیده پيش زمينه و هدف: سرطان يكي از جدي‏ترين بيماري‏هاي مزمن و از عوامل تهديدكننده سلامت جامعه به شمار مي‏رود. ازاين بين، سرطان پستان شايع ترين سرطان تشخيص داده شده در زنان مي‏باشد. امروزه در حوزه روان شناسي باليني برخي از پژوهشگران با اجراي مداخلات رواني اجتماعي به دنبال بررسي اثر آن بر بيماران مبتلا به سرطان پستان و كيفيت زندگي آن ها مي‏باشند. اين پژوهش نيز باهدف بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباط صميمانه بر افزايش سازگاري و رضايتمندي زناشويي زنان مبتلا به سرطان پستان به انجام رسيد.
مواد و روش كار: روش پژوهش ازنظر هدف، كاربردي و ازنظر دخالت محقق در گردآوري داده ها، شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري شامل كليه بيماران مبتلا به سرطان پستان مقيم در آسايشگاه مركز راديوتراپي و انكولوژي امام رضا (ع) مشهد در تابستان سال 1395 مي باشد كه 32 نفر بودند. نمونه گيري به شيوه در دسترس هدفمند انجام شده است و 24 نفر كه معيارهاي ورود را دارا بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه 12 نفري آزمايش و كنترل قرار گرفتند. آزمودني‏ها در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه‏ هاي رضايت زناشويي انريچ و سازگاري زناشويي هارموهان سينگ موردسنجش قرار گرفتند. گروه آزمايش 8 جلسه 5/1 ساعته، آموزش مهارت هاي ارتباط صميمانه را دريافت نمودند و گروه كنترل تحت هيچ مداخله اي قرار نگرفتند. داده‏ ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش تحليل كوواريانس تك متغيري (ANCOVA) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ‏ها: گروه مداخله نسبت به گروه كنترل در ميزان سازگاري و رضايتمندي زناشويي، افزايش معني داري را نشان داد ( 05/0 p < ).
بحث و نتيجه‏ گيري: با توجه به يافته هاي موجود آموزش مهارت هاي ارتباط صميمانه PAIRS مي‏تواند در افزايش سازگاري و رضايتمندي زناشويي موثر باشد.

کد مقاله 26651
تعداد بازدید 175

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397