• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر مداخله آموزشي مبتني بر الگوي اعتقاد بهداشتي بر ارتقای رفتارهاي پيشگيری کننده از ايدز در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395
تعداد صفحات 5
نویسنده سارا خرازی - نوشین پیمان
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 13 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 18-14
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  مشهد  مدل اعتقاد بهداشتی  مداخله آموزشی  پیشگیری از بیماری ایدز  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  ایدز  آگاهی‌ دانش‌آموزان دبیرستانی  رفتارهای پیشگیری  آگاهی دختران  
چکیده مقدمه: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است. نوجوانان دختر از جمله گروه‌های در معرض خطر در برابر ایدز می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف تعيين اثربخشي مداخله آموزشي مبتني بر الگوي اعتقاد بهداشتي بر ارتقای رفتارهاي پيشگيري كننده از ايدز در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد انجام شد.
روش‌ها: در اين مطالعه نیمه تجربي، 80 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395 در دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخله آموزشی براي گروه آزمون به روش سخنراني و بحث گروهي انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سه قسمتي شامل مشخصات شخصی، آگاهي و سازه‌هاي مدل اعتقاد بهداشتي بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Paired t، Independent t و 2c در نرم‌افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری میان متغیرهای دموگرافیک دو گروه مورد بررسی مشاهده نشد. قبل از مداخله اختلاف معني‌داري بین دو گروه در متغیرهای آگاهي، حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده و خودکارامدی وجود نداشت (050/0 < P)، اما بعد از مداخله در متغیرهای ذکر شده به جز سازه حساسیت درک شده، اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (050/0 > P).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر تأثير و کارايي الگوی اعتقاد بهداشتي را در اتخاذ رفتارهاي پيشگيري کننده از ايدز تأکيد نمود و نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتي، باعث افزایش شدت، منافع درک شده و خودکارامدی و کاهش موانع درک شده در دختران دانش‌آموز می‌شود. ایجاد حساسیت در این گروه سنی نیازمند مداخله طولانی مدت می‌باشد.

کد مقاله 26646
تعداد بازدید 280

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397