عنوان | بررسی تأثیر مداخله آموزشي مبتني بر الگوي اعتقاد بهداشتي بر ارتقای رفتارهاي پيشگيری کننده از ايدز در دختران دانشآموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395 |
تعداد صفحات | 5 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 13 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 18-14 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر مشهد مدل اعتقاد بهداشتی مداخله آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز دانشآموزان دختر دبیرستانی ایدز آگاهی دانشآموزان دبیرستانی رفتارهای پیشگیری آگاهی دختران |
چکیده |
مقدمه: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است. نوجوانان دختر از جمله گروههای در معرض خطر در برابر ایدز میباشند. مطالعه حاضر با هدف تعيين اثربخشي مداخله آموزشي مبتني بر الگوي اعتقاد بهداشتي بر ارتقای رفتارهاي پيشگيري كننده از ايدز در دختران دانشآموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد انجام شد. روشها: در اين مطالعه نیمه تجربي، 80 دانشآموز دختر مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395 در دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخله آموزشی براي گروه آزمون به روش سخنراني و بحث گروهي انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سه قسمتي شامل مشخصات شخصی، آگاهي و سازههاي مدل اعتقاد بهداشتي بود. دادهها با استفاده از آزمونهای Paired t، Independent t و 2c در نرمافزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. یافتهها: اختلاف معنیداری میان متغیرهای دموگرافیک دو گروه مورد بررسی مشاهده نشد. قبل از مداخله اختلاف معنيداري بین دو گروه در متغیرهای آگاهي، حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده و خودکارامدی وجود نداشت (050/0 < P)، اما بعد از مداخله در متغیرهای ذکر شده به جز سازه حساسیت درک شده، اختلاف معنیداری مشاهده شد (050/0 > P). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر تأثير و کارايي الگوی اعتقاد بهداشتي را در اتخاذ رفتارهاي پيشگيري کننده از ايدز تأکيد نمود و نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتي، باعث افزایش شدت، منافع درک شده و خودکارامدی و کاهش موانع درک شده در دختران دانشآموز میشود. ایجاد حساسیت در این گروه سنی نیازمند مداخله طولانی مدت میباشد. |
کد مقاله | 26646 |
تعداد بازدید | 280 |
|