عنوان | تدوین بسته آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان مدار و بررسی اثربخشی آن بر سازگاری زناشویی زوجین تازه ازدواج کرده |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 3 پیاپی 78 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 159-153 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زندگی زناشویی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی رویکرد هیجان مدار بسته آموزشی سازگاری زناشویی غنیسازی زوجین تازه ازدواج کرده |
چکیده |
مقدمه: از عوامل موثر در بروز ناسازگاری بین زوجین، عدم ارضای نیازهای دلبستگی است و هر یک از زوجین با انتظارات و تجاربی از گذشته ی خود، وارد رابطه میشوند که نقش مهمی در چگونگی پاسخدهی آنها به همسر دارد. پژوهش حاضر، با هدف تدوین بسته ی آموزشی غنی سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان مدار و بررسی اثربخشی آن بر سازگاری زناشویی زوجین تازه ازدواج کرده انجام شده است. روش کار: در این پژوهش با طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی (شاهد-آزمون) از بین زوجهای مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر گرگان 30 زوج داوطلب به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون در 8 جلسه سه ساعته آموزش گروهی شرکت کردند و داده های پژوهش با استفاده از مقیاس سازگاری زناشویی لاک و والاس جمع آوری و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: آموزش غنی سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان مدار در گروه آزمون به نسبت گروه شاهد، تاثیر بیشتری بر ارتفایء سازگاری زناشویی زوجین داشته است (01/0 > P). همچنین آزمون پیگیری نشان داد اثر این آموزش ماندگار بوده است و بین میانگین های مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش تاثیر آموزش غنی سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان مدار را در افزایش سازگاری زوجین تازه ازدواج کرده، تایید میکند. |
کد مقاله | 26614 |
تعداد بازدید | 292 |
|