• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و اختلالات شخصیت در افراد با بیزاری جنسیتی مرد به زن و زن به مرد
تعداد صفحات 8
نویسنده مهسا نقاش تبریزی - چنگیز رحیمی - حبیب هادیان فرد - علی طلایی
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 79
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 314-307
زبان فارسی
کلید واژه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی  اختلالات شخصیت  بیزاری جنسیتی  روش ارزیابی شدلر و وستن 200  
چکیده مقدمه: هم ­ابتلایی­ های روان­پزشکی شامل اختلالات شخصیت در افراد با بیزاری جنسیتی شایع هستند و مطرح شده است که شیوع و شدت اختلالات شخصیت در افراد با بیزاری جنسیتی مرد به زن و زن به مرد، با یکدیگر تفاوت دارد. این مطالعه با هدف بررسی تفاوت­های میان ویژگی­های جمعیت­ شناختی و اختلالات شخصیت در افراد با بیزاری جنسیتی مرد به زن و زن به مرد انجام شد.
روش­ کار: این مطالعه­ ی مقطعی در سال 1395 در مرکز تحقیقات روان­پزشکی و علوم رفتاری بیمارستان ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. 20 فرد با بیزاری جنسیتی مرد به زن و 20 فرد با بیزاری جنسیتی زن به مرد با روش نمونه­ گیری غیر احتمالی وارد این مطالعه شدند. اختلالات و رگه­ های شخصیت با استفاده از روش ارزیابی شدلر و وستن-200 (SWAP-200) سنجیده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون­های تی، مجذور خی و دقیق فیشر و رگرسیون لجستیک در نرم­ افزار SPSS نسخه­ ی 16 تحلیل شدند.
یافته­ ها: میزان بی­کاری فعلی (001/0 = P) و سابقه­ ی ترک تحصیل (025/0 = P) در افراد با بیزاری جنسیتی مرد به زن بیشتر از بیزاری جنسیتی زن به مرد بود. در مجموع یک یا بیش از یک اختلال شخصیت در 24 (60%) نفر از افراد مورد مطالعه مشاهده شد. اختلال شخصیت نمایشی در افراد بیزاری جنسیتی مرد به زن شایع­ تر از زن به مرد بود (041/0 = P) و افراد با بیزاری جنسیتی زن به مرد، نمرات عملکردی بالاتری را به دست آوردند (02/0 = P). سطح تحصیلات پایین­تر و شروع بیزاری جنسیتی در نوجوانی و بزرگسالی به صورت معنی­ داری با وجود اختلال شخصیت مرتبط بود.
نتیجه­ گیری: اختلالات شخصیت در هر دو گروه افراد با بیزاری جنسیتی مرد به زن و زن به مرد، شایع هستند و باید در ارزیابی و برنامه­ ی درمانی آن­ها مورد توجه قرار گیرند. افراد با بیزاری جنسیتی مرد به زن، ممکن است عملکرد اجتماعی و روانی پایین­تری داشته باشند.

کد مقاله 26613
تعداد بازدید 250

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397