• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان فرزندان شبه خانواده بهزیستی
تعداد صفحات 5
نویسنده مرضیه کهنوجی - حدیث رشیدی نژاد
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 79
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 299-295
زبان فارسی
کلید واژه سلامت روانی دختران  کرمان  مهارت‌های زندگی  آموزش مهارت‌های زندگی  سلامت روان فرزندان  مراکز بهزیستی  مراکز شبه‌ خانواده  شبه خانواده  کودکان شبه خانواده  
چکیده مقدمه: آموزش مهارت­های زندگی موجب ارتقای توانایی­های روانی-اجتماعی می­گردد و فرد را برای برخورد موثر با کشمکش ­ها و موقعیت­های زندگی یاری می­ بخشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان دختران 18-14 ساله شبه ­خانواده­ ی بهزیستی شهر کرمان بود.
روش­ کار: جامعه­ ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دختران 18-14 ساله­ ی مراکز شبه­ خانواده­ ی بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 95-1394 شامل 45 نفر بود. از آن جا که برای انجام تحقیق نیاز به حضور مستمر فرزندان در تمام جلسات آموزشی بود و فقط 30 نفر، شرایط حضور مستمر در کلیه جلسات را داشتند تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمون در 10 جلسه 90 دقیقه­ ای تحت آموزش مهارت­های زندگی قرار گرفتند. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسش­نامه­ ی سلامت روان گلدبرگ و هیلر (GHQ-28) استفاده شده است. تحلیل داده­ ها از آزمون تی نمونه­ های زوجی و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن اختلاف نمره­ های پیش­ آزمون و پس­ آزمون سلامت روان قبل از انجام آزمون تی زوجی استفاده شد.
یافته­ ها: آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان دختران مراکز شبه­ خانواده تاثیر معنی­ دار داشته است. علاوه بر تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر روی سلامت روان، این آموزش بیشترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم اضطرابی و اختلال خواب و کمترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم جسمانی در سطح معنی­ داری 05/0 > P داشته است.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به نظر می­رسد آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان در دختران 18-14 ساله شبه­ خانواده­ ی بهزیستی شهر کرمان موثر می­ باشد.

کد مقاله 26612
تعداد بازدید 203

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397