عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان فرزندان شبه خانواده بهزیستی |
تعداد صفحات | 5 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 299-295 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سلامت روانی دختران کرمان مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی سلامت روان فرزندان مراکز بهزیستی مراکز شبه خانواده شبه خانواده کودکان شبه خانواده |
چکیده |
مقدمه: آموزش مهارتهای زندگی موجب ارتقای تواناییهای روانی-اجتماعی میگردد و فرد را برای برخورد موثر با کشمکش ها و موقعیتهای زندگی یاری می بخشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دختران 18-14 ساله شبه خانواده ی بهزیستی شهر کرمان بود. روش کار: جامعه ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دختران 18-14 ساله ی مراکز شبه خانواده ی بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 95-1394 شامل 45 نفر بود. از آن جا که برای انجام تحقیق نیاز به حضور مستمر فرزندان در تمام جلسات آموزشی بود و فقط 30 نفر، شرایط حضور مستمر در کلیه جلسات را داشتند تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمون در 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سلامت روان گلدبرگ و هیلر (GHQ-28) استفاده شده است. تحلیل داده ها از آزمون تی نمونه های زوجی و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن اختلاف نمره های پیش آزمون و پس آزمون سلامت روان قبل از انجام آزمون تی زوجی استفاده شد. یافته ها: آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دختران مراکز شبه خانواده تاثیر معنی دار داشته است. علاوه بر تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر روی سلامت روان، این آموزش بیشترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم اضطرابی و اختلال خواب و کمترین تاثیر مثبت را روی متغیر علایم جسمانی در سطح معنی داری 05/0 > P داشته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان در دختران 18-14 ساله شبه خانواده ی بهزیستی شهر کرمان موثر می باشد. |
کد مقاله | 26612 |
تعداد بازدید | 203 |
|