• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تعارض والد فرزند و خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی
تعداد صفحات 7
نویسنده فیروزه غضنفری - نسرین حسینی رمقانی - سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود - هادی پناهی
مشخصات نشریه فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 77
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 221-215
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  اضطراب  خوداثرمندی  تعارضات والد فرزند  ذهن آگاهی  برنامه فرزندپروری کودک نافرمان  والدگری  اختلال نافرمانی لجبازی  آموزش فرزندپروری  فرزندپروری ذهن آگاهانه  
چکیده اهداف: اختلال لجبازي-نافرماني كه در كودكان پيش دبستاني يا اوايل مدرسه و در مرحله قبل از نوجواني بروز مي كند، تاثير گسترده اي بر كودك، خانواده، معلمان و جامعه دارد. هدف مطالعه حاضر، تعيين تاثير برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر كاهش اضطراب و تعارض والد-فرزندي و افزايش خوداثرمندي والدگري مادران داراي دختر مبتلا به اختلال لجبازي-نافرماني بود.
مواد و روش ها: در اين پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل، 34 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي شهر نورآباد در سال تحصيلي 95-1394 كه مبتلا به اختلال لجبازي-نافرماني بودند، به روش خوشه اي هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه 17نفري آزمايش و كنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سياهه رفتاري كودك و فرم گزارش معلم، پرسش نامه اضطراب بك، پرسش نامه راهبردهاي تعارض و پرسش نامه خوداثرمندي والدگري بود. برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي طي 8 جلسه دوساعته به صورت هفتگي و به مدت دو ماه براي گروه آزمايش اجرا شد. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS 23 و توسط آزمون تحليل كوواريانس چندمتغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: در مرحله پس آزمون، ميانگين نمرات كلي اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندي والدگري در گروه آزمايش بهبود يافت و بعد از كنترل اثر نمرات پيش آزمون، بين دو گروه آزمايش و كنترل از نظر اين متغيرها تفاوت معني داري مشاهده شد (001/0 p < ).
نتيجه گيري: برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي باعث كاهش اضطراب، كاهش تعارض والد-فرزند و افزايش خوداثرمندي والدگري در مادران داراي كودك مبتلا به اختلال لجبازي-نافرماني مي شود.

کد مقاله 26609
تعداد بازدید 324

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397