عنوان | اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تعارض والد فرزند و خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 221-215 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری اضطراب خوداثرمندی تعارضات والد فرزند ذهن آگاهی برنامه فرزندپروری کودک نافرمان والدگری اختلال نافرمانی لجبازی آموزش فرزندپروری فرزندپروری ذهن آگاهانه |
چکیده |
اهداف: اختلال لجبازي-نافرماني كه در كودكان پيش دبستاني يا اوايل مدرسه و در مرحله قبل از نوجواني بروز مي كند، تاثير گسترده اي بر كودك، خانواده، معلمان و جامعه دارد. هدف مطالعه حاضر، تعيين تاثير برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر كاهش اضطراب و تعارض والد-فرزندي و افزايش خوداثرمندي والدگري مادران داراي دختر مبتلا به اختلال لجبازي-نافرماني بود. مواد و روش ها: در اين پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل، 34 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي شهر نورآباد در سال تحصيلي 95-1394 كه مبتلا به اختلال لجبازي-نافرماني بودند، به روش خوشه اي هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه 17نفري آزمايش و كنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سياهه رفتاري كودك و فرم گزارش معلم، پرسش نامه اضطراب بك، پرسش نامه راهبردهاي تعارض و پرسش نامه خوداثرمندي والدگري بود. برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي طي 8 جلسه دوساعته به صورت هفتگي و به مدت دو ماه براي گروه آزمايش اجرا شد. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS 23 و توسط آزمون تحليل كوواريانس چندمتغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها: در مرحله پس آزمون، ميانگين نمرات كلي اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندي والدگري در گروه آزمايش بهبود يافت و بعد از كنترل اثر نمرات پيش آزمون، بين دو گروه آزمايش و كنترل از نظر اين متغيرها تفاوت معني داري مشاهده شد (001/0 p < ). نتيجه گيري: برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي باعث كاهش اضطراب، كاهش تعارض والد-فرزند و افزايش خوداثرمندي والدگري در مادران داراي كودك مبتلا به اختلال لجبازي-نافرماني مي شود. |
کد مقاله | 26609 |
تعداد بازدید | 324 |
|