| عنوان | مقایسه حافظه کاری افراد دوزبانه و تکزبانه و تفاوت جنسیتی |
| تعداد صفحات | 13 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه تازههای علوم شناختی سال 19 شماره 2 پیاپی 74 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 42-30 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دوزبانگی تفاوت جنسیتی یکزبانگی دانشآموزان دوزبانه دانشآموزان یکزبانه حافظه کاری دوزبانه تکزبانه تکالیف انبک عملکرد شناختی |
| چکیده |
مقدمه: يكي از مطالعات پايه اي در مباحث شناختي، بررسي تاثيرات دو زبانگي بر عملكرد فرايندهاي شناختي است. هدف: مقايسه ي عملكرد شناختي افراد دو زبانه (ترك-فارس) و تك زبانه (فارس) در تكاليف حافظه ي كاري. روش: در يك مطالعه ي علي-مقايسه اي با استفاده از روش نمونه گيري دردسترس، 60 دانش آموز دختر (30 دو زبانه و 30 تكزبانه) و 60 دانش آموز پسر (30 دو زبانه و 30 تكزبانه) كه در متغيرهاي هوش، سن و سطح تحصيل همتا شده بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون هاي اِنبك (n-back ) عددي و ديداري- فضايي بود. داده ها با روش تحليل واريانس تك متغيره و چندمتغيره تحليل شد. يافته ها: عملكرد دانش آموزان دو زبانه در تكاليف حافظه ي كاري عامل اجرايي مركزي و ديداري- فضايي، بهتر از دانش آموزان تك زبانه بود. همچنين پسران در انجام اين تكاليف عملكرد بهتري نشان دادند. نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد كه دو زبانگي تاثير مثبتي بر عملكرد حافظه ي كاري دارد و نيز عملكرد جنسيت مذكر در تكاليف حافظه ي كاري غيركلامي بهتر است. |
| کد مقاله | 26604 |
| تعداد بازدید | 319 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...