عنوان | مقایسه حافظه کاری افراد دوزبانه و تکزبانه و تفاوت جنسیتی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 19 شماره 2 پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 42-30 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دوزبانگی تفاوت جنسیتی یکزبانگی دانشآموزان دوزبانه دانشآموزان یکزبانه حافظه کاری دوزبانه تکزبانه تکالیف انبک عملکرد شناختی |
چکیده |
مقدمه: يكي از مطالعات پايه اي در مباحث شناختي، بررسي تاثيرات دو زبانگي بر عملكرد فرايندهاي شناختي است. هدف: مقايسه ي عملكرد شناختي افراد دو زبانه (ترك-فارس) و تك زبانه (فارس) در تكاليف حافظه ي كاري. روش: در يك مطالعه ي علي-مقايسه اي با استفاده از روش نمونه گيري دردسترس، 60 دانش آموز دختر (30 دو زبانه و 30 تكزبانه) و 60 دانش آموز پسر (30 دو زبانه و 30 تكزبانه) كه در متغيرهاي هوش، سن و سطح تحصيل همتا شده بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون هاي اِنبك (n-back ) عددي و ديداري- فضايي بود. داده ها با روش تحليل واريانس تك متغيره و چندمتغيره تحليل شد. يافته ها: عملكرد دانش آموزان دو زبانه در تكاليف حافظه ي كاري عامل اجرايي مركزي و ديداري- فضايي، بهتر از دانش آموزان تك زبانه بود. همچنين پسران در انجام اين تكاليف عملكرد بهتري نشان دادند. نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد كه دو زبانگي تاثير مثبتي بر عملكرد حافظه ي كاري دارد و نيز عملكرد جنسيت مذكر در تكاليف حافظه ي كاري غيركلامي بهتر است. |
کد مقاله | 26604 |
تعداد بازدید | 243 |
|