عنوان
|
بررسی رابطه بین ابعاد خودکارآمدی فرزندان با سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
مریم درفشان - فریده یوسفی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 28 شماره 2 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
114-91 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار فرهنگی دانشآموزان دبیرستانی سرمایه فرهنگی خانواده سرمایه اجتماعی خانواده سرمایههای اقتصادی خانواده خودکارآمدی تحصیلی کالاهای فرهنگی ابعاد خودکارآمدی خودکارآمدی اجتماعی خودکارآمدی عاطفی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، پیشبینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و عاطفی) دانشآموزان بر اساس سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده است. بدینمنظور، 398 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهر شیراز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار سنجش ابعاد خودکارآمدی، مقیاس خودکارآمدی موریس و ابزار سنجش سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مقیاسهای محققساخته است. برای تعیین روایی همۀ ابزارها از روایی سازه و روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده و پایایی آنها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و کودر ـ ریچاردسون محاسبه شده است. در این پژوهش که از نوع همبستگی است، دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد کالای فرهنگی، خودکارآمدی تحصیلی را و رفتارهای فرهنگی، خودکارآمدی اجتماعی را بهطور مثبت و معناداری میتوانند پیشبینی کنند. و کالای فرهنگی و رفتارهای فرهنگی بهطور مثبت و معنادار و اعتماد بهصورت منفی و معناداری میتوانند خودکارآمدی عاطفی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری اساسی پژوهش حاضر این است که والدین و مدرسهها با افزایش میزان کالای فرهنگی بهعنوان بعدی از سرمایۀ فرهنگی، خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان را میتوانند افزایش دهند. خانوادهها و مدارس با تشویق رفتارهای فرهنگی، به خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان میتوانند کمک کنند و با افزایش دسترسی دانشآموزان به کالاهای فرهنگی و تشویق آنان به انجام رفتارهای فرهنگی، خودکارآمدی عاطفی آنان را میتوانند ارتقاء بخشند.
|