عنوان | نقش انسجام خانواده و تعامل والد فرزند در تبیین حرمت خود دانشآموزان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 136-115 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر حرمت خود انسجام خانواده رابطه والد فرزند |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انسجام خانواده و تعامل والد-فرزند در تبیین حرمتخود دانشآموزان صورت گرفته است. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم مشغول به تحصیل در دبستانهای دولتی شهر ساری در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد 254 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه انسجام خانواده سامانی، رابطه ولی- فرزندی فاین و پرسشنامه حرمتخود پوپ استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین انسجام خانواده (001/0 < p ، 44/0 = r) و تعامل والد-فرزند (001/0 < p ، 71/0 = r) و ابعاد آن با حرمتخود دانشآموزان بود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که انسجام خانواده و تعامل والد- فرزند میتوانند 52 درصد حرمتخود دانشآموزان را پیشبینی کنند. بنابراین، لازم است والدین از تأثیرات چشمگیر انسجام خانواده و تعامل مطلوب و سازنده خود بر سلامت روانی و شخصیتی فرزندان آگاهی یابند تا از بروز بسیاری از پیامدهای منفی کاهش حرمت خود آنها پیشگیری به عمل آورند. |
کد مقاله | 26591 |
تعداد بازدید | 268 |
|