• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش خانواده در برنامه درسي شايستگی محور دوره ابتدايي از منظر اسناد تحول بنيادين آموزش و پرورش
تعداد صفحات 26
نویسنده حسن مظاهری - نعمت الله موسی پور - فائزه ناطقی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی پیاپی 34
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 32-7
زبان فارسی
کلید واژه نقش خانواده  شایستگی  برنامه‌های درسی  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  مشارکت خانواده   برنامه درسی دوره ابتدایی  شایستگی محور  
چکیده هدف اين پژوهش تعيين نقش خانواده در برنامه درسي شايستگي- محور دوره ابتدايي از ديدگاه اسناد تحول بنيادين آموزش وپرورش بود. جامعه مورد مطالعه در اين پژوهش سه سند «برنامه درسي ملي»، «سند تحول بنيادين آموزش وپرورش» و «مباني نظري تحول بنيادين در تعليم و تربيت رسمي و عمومي» بود. گرد آوري اطلاعات از طريق مطالعه اسنادي و روش كتابخانه اي انجام شد. مدل مورد استفاده در گردآوري و تحليل داده ها، مدل شش مرحله اي رابرتس بود. نتيجه اين مطالعه به استناد 71 گزاره شناسايي شده از اسناد تحولي، نشان دهنده ضرورت مشاركت و تعامل خانواده ها در مراحل مختلف فرآيند برنامه درسي فرزندان خود، به منزله تكليف و وظيفه شرعي و قانوني آنهاست و تعامل خانواده و دولت به طور مشترك در سياستگذاري هاي كلان آموزش و پرورش و تصميم گيريها در سطوح مياني و خرد(سطح مدرسه) برنامه درسي و در سطوح ملي و منطقه اي، اجراي برنامه درسي در مدرسه و خارج از مدرسه و ارزشيابي آن به رسميت شناخته شده است. در اين اسناد بيشترين گزاره (25 مورد) به منزله اصول حاكم بر جايگاه و ضرورت دخالت خانواده در نظام آموزشي، به ويژه برنامه درسي مطرح شده است. پس از آن 17 گزاره به مشاركت آنها در اجراي برنامه درسي، 12 گزاره به توليد (طراحي و تدوين) برنامه درسي و 10 گزاره نيز به ارزشيابي برنامه درسي اختصاص داده شده است. در ضمن با توجه به اهميت دوچندان تعامل و همراهي والدين (خانواده ها) با نظام آموزشي به منظور تحقق بخشيدن به برنامه درسي در دوره ابتدايي، 7 گزاره تاكيدي و ويژه ساز هم در اين زمينه مطرح شده است. پيشنهاد مي شود كه در زمينه فرهنگ سازي و نحوه مشاركت واقعي و بنيادي خانواده ها، نظام نامه اي دقيق و مبتني بر گزاره هاي اسناد تحولي و تجارب ساير كشورها تدوين و عملياتي شود.

کد مقاله 26575
تعداد بازدید 285

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397