عنوان | نقش خانواده در برنامه درسي شايستگی محور دوره ابتدايي از منظر اسناد تحول بنيادين آموزش و پرورش |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 32-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش خانواده شایستگی برنامههای درسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشارکت خانواده برنامه درسی دوره ابتدایی شایستگی محور |
چکیده |
هدف اين پژوهش تعيين نقش خانواده در برنامه درسي شايستگي- محور دوره ابتدايي از ديدگاه اسناد تحول بنيادين آموزش وپرورش بود. جامعه مورد مطالعه در اين پژوهش سه سند «برنامه درسي ملي»، «سند تحول بنيادين آموزش وپرورش» و «مباني نظري تحول بنيادين در تعليم و تربيت رسمي و عمومي» بود. گرد آوري اطلاعات از طريق مطالعه اسنادي و روش كتابخانه اي انجام شد. مدل مورد استفاده در گردآوري و تحليل داده ها، مدل شش مرحله اي رابرتس بود. نتيجه اين مطالعه به استناد 71 گزاره شناسايي شده از اسناد تحولي، نشان دهنده ضرورت مشاركت و تعامل خانواده ها در مراحل مختلف فرآيند برنامه درسي فرزندان خود، به منزله تكليف و وظيفه شرعي و قانوني آنهاست و تعامل خانواده و دولت به طور مشترك در سياستگذاري هاي كلان آموزش و پرورش و تصميم گيريها در سطوح مياني و خرد(سطح مدرسه) برنامه درسي و در سطوح ملي و منطقه اي، اجراي برنامه درسي در مدرسه و خارج از مدرسه و ارزشيابي آن به رسميت شناخته شده است. در اين اسناد بيشترين گزاره (25 مورد) به منزله اصول حاكم بر جايگاه و ضرورت دخالت خانواده در نظام آموزشي، به ويژه برنامه درسي مطرح شده است. پس از آن 17 گزاره به مشاركت آنها در اجراي برنامه درسي، 12 گزاره به توليد (طراحي و تدوين) برنامه درسي و 10 گزاره نيز به ارزشيابي برنامه درسي اختصاص داده شده است. در ضمن با توجه به اهميت دوچندان تعامل و همراهي والدين (خانواده ها) با نظام آموزشي به منظور تحقق بخشيدن به برنامه درسي در دوره ابتدايي، 7 گزاره تاكيدي و ويژه ساز هم در اين زمينه مطرح شده است. پيشنهاد مي شود كه در زمينه فرهنگ سازي و نحوه مشاركت واقعي و بنيادي خانواده ها، نظام نامه اي دقيق و مبتني بر گزاره هاي اسناد تحولي و تجارب ساير كشورها تدوين و عملياتي شود. |
کد مقاله | 26575 |
تعداد بازدید | 319 |
|