عنوان
|
مدل ساختاری پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی بر اساس عوامل خانوادگی، زمینهای و آموزشگاهی در مطالعات تیمز 2007 |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
موسی پیری - لیلا شاهدوستی - شهرام واحدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
74-49 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت ریاضی عوامل خانوادگی عوامل زمینهای محیط خانواده دانشآموزان دوره راهنمایی جو مدرسه مطالعات تیمز تیمز 2007 مدل ساختاری دانشآموزان سوم راهنمایی پیشینه دانشآموز فرآیند تدریس عوامل آموزشگاهی
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف تدوين مدلي براي تبيين و پيش بيني پيشرفت رياضي بر اساس متغيرهاي محيط خانه، جو مدرسه، پيشينه دانش آموز و فرايند تدريس انجام شده است. روش پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي است. از جامعه دانشآموزان پايه سوم، دوره راهنمايي سال تحصيلي 87-1386 كه در مطالعه تيمز 2007 شركت كرده بودند و تعداد 3950 دانش آموز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين مطالعه شامل پرسشنامه دانش آموز جهت اندازه گيري متغيرهاي محيط خانه، پيشينه دانش آموز، جو مدرسه و فرايند تدريس و آزمون پيشرفت رياضي مطالعه تيمز (2007) بود. داده هاي پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار SPSS16 و LISREL8/5 و به شيوه مدليابي معادلات ساختاري مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. يافته هاي به دست آمده نشان داد كه متغير محيط خانه بر پيشينه دانش آموز اثر معني دار ندارد اما بر عملكرد دانش آموزان در رياضي تاثير مثبت و معني دار دارد. در حالي كه جو مدرسه بر فرايند تدريس درس رياضي، پيشينه دانش آموزو عملكرد دانش آموزان در درس رياضي تاثير مثبت و معنيدار دارد. در بيـن متغيرهاي پـژوهش، متغير محيط خانه بيشترين تاثـير را بر پيشرفت رياضي دانش آموزان دارد كه نشان دهنده اهميت ساختار اجتماعي تحصيلي محيط خانه دانش آموزان در پيشرفت رياضي ميباشد. همچنين فرايند تدريس درس رياضي بيشترين اثر مستقيم را بر پيشينه دانش آموز دارد.
|