عنوان
|
بررسی نقش تمییزی بین جنسیت و تئوری ذهن در پیش بینی همدلی در بین دانشآموزان دختر و پسر 8 تا 10 سال |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
کریم بابایی نادینلویی - نسیم پیرنبی خواه |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 5 شماره 4 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
190-177 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت همدلی دانشآموزان دختر نظریه ذهن دانشآموزان پسر
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تمییزی جنسیت و تئوری ذهن در پیش بینی همدلی در بین دانش آموزان دختر و پسر بود. برای اجرای این تحقیق از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پایه دوم و سوم دوره ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. از این جامعه آماری تعداد 200 دانش آموز 100 دختر ( 50 درصد )و 100 پسر (50 درصد ) بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. علاوه بر آن برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه (همدلی – بهر و تحلیل ) کودکان، پرسشنامه ذهن خوانی از روی چشم های بار آن و کوهن استفاده شد. و نتایج بدست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندگانه از طریق ورود همزمان و همبستگی پیرسون، و T مسقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین تئوری ذهن و همدلی و همدلی و جنسیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین جنسیت و نظریه ذهن به خوبی توانستند همدلی را پیش بینی کنند و همچنین معلوم شد تفاوت معناداری از لحاظ متغییر های تئوری ذهن و همدلی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود دارد. بعبارت دیگر میانگین نظریه ذهن و همدلی در بین دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر بود . بحث و نتیجه گیری: از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است لذا برای افزایش همدلی می توان تئوری ذهن را خصوصا در بین پسران آموزش داد.
|