عنوان | کمال زدگی در خانواده کودکان تیزهوش |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رویش روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 4 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 52-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کودکان تیزهوش خانواده کمال زدگی |
چکیده |
خانواده، آموزشگاه ماندگارترین یادگیریهاست، چراکه همیشه یادگیری ضمنی و مشاهده ای بیشترین پایداری را دارد. از طرفی، کودکان تیزهوش موضوع مطالعات بسیاری قرار گرفته اند. این مقاله مروری است بر پژوهشهای انجام شده در زمینه پدیدۀ کمال زدگی در خانواده کودکان تیزهوش. یکی از ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان تیزهوش، کمالگرایی است که در صورت انحراف تبدیل به کمالزدگی میشود. شواهد پژوهشی مؤید آن است که والدین و معلمان از کودکانی که به وسیله متخصصان سنجش، تیزهوش معرفی میشوند انتظار دارند که در همه زمینه ها عالی عمل کنند. چنین انتظاراتی از تیزهوشان آنها را مستعد کمالزدگی میکند که خود این ویژگی باعث ایجاد آسیبهای روانشناختی جبران ناپذیری در آنها میشود. بر اساس یافته های پژوهشی این طور به نظر میرسد که انتظارات بالای خانواده از فرزند تیزهوش منجر به استقرار کمالزدگی و به تبع آن عدم موفقیت کودک تیزهوش میشود. نکاتی جهت آموزش نحوۀ برخورد صحیح خانواده ها با کودکان تیزهوش در متن مقاله مطرح شده است. |
کد مقاله | 26562 |
تعداد بازدید | 225 |
|